29 augusti 2012

Dagens Upplysningsverk

Stockholm nyligen ...

Stockholms Elekricitetsverk

***

12 kommentarer:

  1. Lysmaskarnas paradis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart.
      Jag gillar M-designen ...

      Radera
  2. Är bilden från gamla högkvarteret på Tulegatan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njet inte KGB (Tulestationen som den så vackert hette) .. bilden är faktiskt tagen på Svartmangatan i Gamla stan, men kanske man skulle ta en titt på det gamla högkvarteret. Han Bobergs portal minns jag som oerhört vacker ...

      Radera
  3. Den är mycket vacker! Flyttades till Tule när gamla Brunkebergsstationen revs 1960. Arbetade på Tule i 20 år innan det flyttade till Östermalm och senare blev Fortum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bodde i närheten i många år!
      Så då var du på det som idag är "Elverket/Dramaten"?

      Radera
  4. Arbetade i huset bredvid. Tulegatan 5. LM Ericssons gamla högkvarter innan man flyttade till Telefonplan 1940. Elverket hade lokaler där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var där som det flyttade in en massa hantverkare, jag bodde på Döbelnsgatan 87 och lärde en snickare med snickeriverkstad i det huset ...

      Radera
  5. Kul att höra! Vilket nummer på Svartmangatan finns elektricitetsverket på? Varit mycket i Gamla Stan under min tid på elverket men minns inte den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå svåra frågor :), får kolla ..

      Radera