15 september 2013

Dagens Kristall

Den 30 juni 2008 ställde jag en fråga.
Jag hade varit i Bruzaholm och arkitektfyndat!
Vem har ritat detta hus, frågade jag?



Vem är arkitekten??
Idag fick jag svaret.
Byggnaden heter Kristallen och ...

"Kristallen uppfördes i för precis 50 år sedan, avsedd som försäljningspaviljong för snittblommor och krukväxter. Här såldes även exklusivt småländskt konstglas och keramik. Byggnaden bär på en intressant historia med anknytning till de metallduksfabriker som tidigare fanns i samhället. Arkitekt var Sven Wranérs arkitektkontor i Gävle, under medverkan  den unge arkitekturstudenten Peter Kautzky. Byggnaden har en kubistisk framtoning med kvadratisk grundplan, glasade väggpartier och koppartäckt tak, som kröns av en asymmetriskt knäckt lanternin. Invändigt är det en lätt och luftig konstruktion med synliga pelare och balkar av furu och väggar och tak av furupanel. Vägg i vägg ligger återstoden av det stora växthuset, där prydnadsväxter, tomater och vindruvor drevs fram med varsam hand av trädgårdsmästare Harry Hardebrink.  Framför växthuset anlades en terrasserad park med kalkstenstrappor, prydnadsväxter och fruktträd på rad."

***

4 kommentarer:

  1. Snyggt, såg det i våras nära denna!

    SvaraRadera
  2. Jag minns det som en mycket, mycket märklig upplevelse, vad gör denna kåk i Bruzaholm??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också den såg lite malplacerad ut.

      Radera
    2. Byggd då framtidstron var som bäst även i Bruza ...

      Radera