11 september 2005

Nätanka - Jag har skapat ett nytt ord?

Jag tror mig ha skapat ett nytt ord!!
Nätanka.
I min förra post.
Nätanka.
Söker man på Google finns det inte?
Söker man på Yahoo finns det inte?
Nätanka.

Tidningsanka finns.
Tidningsanka finns t.o.m. förklarat.

"En tidningsanka är en falsk nyhet, som aningslöst förmedlas av en tidning.
Var det sant? Nej, det visade sig vara en anka."


En nätanka är då en falsk nyhet som aningslösts förmedlats på nätet.
Om det då inte är sant! Då är det en riktig nätanka!!

Om nu nyheten om Patrik Sandells övergång till Vetlanda BK verkligen är en nätanka är inte utrett ännu! Om det återkommer jag!

2 kommentarer:

  1. Bra ord. Här är en annan typ av nätanka: http://tinyurl.com/bzyw8

    På engelska betyder "canard," det franska ordet för anka, 'bluff' eller (enligt Wikipedia) i datakretsar, 'felaktig eller förvirrad uppfattning.'

    Kvack!

    SvaraRadera
  2. jonas: apselut!!

    maximillian: många ankor blir det!
    s.k. "netcanards"

    SvaraRadera