09 mars 2006

Gemensam nämnare

Vad har konstnärerna ...
Vera Nilsson,
Hilding Linnqvist,
Eric Hallström,
Otte Sköld,
Isaac Grünewald,
Sigrid Hjertén
Sven X-et Ericson,
Carl Kylberg,
Ragnar Sandberg,
Inge Schiöler,
Bror Hjorth och
Olle Olsson Hagalund ...
.. gemensamt?
Förutom att dom alla ...
.. var fantastiska konstnärer ...
Och.
Märkligt nog ...
.. tillhör mina favoriter.
Men mer då?
Jo.
Dom tillhör "Ganneviksamlingen" ...
Som.
Just nu ...
.. visas på Vetlanda museum.
Och.
Jag får se dom i helgen!

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

  1. Lyllos dig! Kylberg och Sandberg är riktiga favoriter hos mig också (får väl åka till Göteborg lite oftare och kolla på dem. Eller Vetlanda.)
    Fick se en del av Grünewald och Hjertén m fl på National Museum igår. En utställning om konstnärspar. Den var helt ok men jag gick inte "i spinn".

    SvaraRadera
  2. Kul och se en notering i här i världen om Vetlandas faktiskt rätt så aktiva konstliv (med tanke på Vetlandas invånarantal åtminstone)
    I övrigt kan jag tipsa om
    http://www.smp.se/blogg.php?args=,102;251 för att stilla sportvakuumet och dessutom undra om det finns intresse av att vara en del av en reckognisering av "EF-STHLM" som jag diskuterade kring med en annan Östersupporter?

    SvaraRadera
  3. fronning:
    Jag ÄR lycklig!
    Vilken samling!
    Det var 19 konstverk av absolut världsklass.
    Han Gannevik hade verkligen valt ut enormt bra verk av varje konstnär.
    Önskar att alla fick möjlighet att se detta "konstrum" med dessa mästerverk!

    Sääf:
    Tack för bloggtips.
    Verkar vara en pärla bland bloggarna!

    EF-STHLM????

    SvaraRadera