30 maj 2011

Dagens Svartvita


Staircase, La rue Vilin, Paris, 1959 - Willy Ronis ...

***

12 kommentarer:

  1. Varför ser inte Stockholm ut så här? Det borde det göra.

    SvaraRadera
  2. Johnny: Jag vet inte om det är en tröst men Paris (Rue Vilin) verkar inte se ut så längre heller... om du street view googlar... En förstörd del av det gamla Paris.

    SvaraRadera
  3. johnny:
    Kan det ha sett ut så här och i så fall var??
    Vid Slussen innan -35?
    Innan KF:s stora glashus??

    pef:
    Jävla glädjeförstörare!!

    SvaraRadera
  4. Tja, sån e jag... Men för mig är det en viss tröst. Gräset är inte så j*vla mycket grönare på andra sidan. Vi svenskar har lite för lätt att se det så. "Paris är bara vackert, härligt och charmigt". Det är inte bara vi, barbarerna i nord, som skövlar obombade stadskvarter. Tråkigt på det stora hela, men som sagt, en viss tröst.

    Le Ballon Rouge, 1956 - Albert Lamorisse (PART 1)

    SvaraRadera
  5. pef:
    En viss rätt har du :), den filmen är en höjdare, jag har boken också, med fantastiska svartvita bilder ...
    Inspelat precis där Hasse jag bodde 96/97 .. Belleville och när vi var där fanns det en hel del kvar, men själv toppen på butten var moderniserad och skövlad och ersatt med neon och betong!!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att bilden är underbar och låtsas som om allting är precis som förr :-)

    SvaraRadera
  7. En del är ju ändå kvar ovan parken. Den här finns ju med i filmen också:
    Belleville

    SvaraRadera
  8. Jo det var lite det jag menade med .. "En viss rätt har du", för jag upplever det som parisarna sparar lite mer typ, vi gör gropar, dom bygger ihop det gamla med det nya ...

    SvaraRadera
  9. Jasååååå var det så du menade ;) Ja, de har nog varit mer konservativt lagda och inte ägnat sig lika mycket åt social ingenjörskonst genom arkitekturomvälvnigar i innerstaden.

    SvaraRadera
  10. PS ...efter Haussmanns framfart, det vill säga. :D DS

    SvaraRadera