Nu är ett avgörande nära och med all säkerhet blir det ...
Slottets färgrika historia
1693-1697: Tegelrött med vitmålad sten.
Den nya norra längan till slottet Tre Kronor byggdes med en ljus tegelröd puts. Färgen kom från brunockra och ”holländsk brunrot”. Stenpartierna var vitmålade med oljefärg.
1720-1750: Grått
Efter att Tre Kronor brunnit och dagens slott uppfördes stod kalkputsen omålad och grå medan detaljerna var målade i blyvitt.
1750-talet: Ljusgult
När slottets arkitekt Nicodemus Tessin d y dog 1728 tog Carl Hårleman över – och ändrade slottets färg till hans egen favoritfärg: ljusgul. Det var den tidens arkitekturs innefärg på grund av fransmännens gula sandsten. Den var dock jättedyr. Detta löste sig 1743 då apotekaren Johan Julius Salberg uppfann en gul kalkfärg som togs fram med hjälp av järnvitrol.
1810-talet: Grått, gult och rosa
När kung Carl XIV Johan skulle komma till Stockholm ville man renovera slottet som då var i ganska dåligt skick. Då fick det som skulle föreställa sten på de norra och östra längorna en rosa kulör. Den fick så mycket kritik att de västra och södra längorna fylldes med grå sten. Och putsen var fortsatt ljusgul.
1890-talet: Beige
Kung Oscar II fick sin vilja igenom och slottet renoverades i de naturfärger som var moderna kring sekelskiftet. Det blev en beige ton med gulgrå stendekorer.
1940: Rödbrunt
Putsen hade skadats och blivit smutsig och brun. Kemiska processer hade gjort pigmenten mörkare.
1944-1967: Beige
2011: Mörkt och gråbrunt
Putsen var smutsade, pigmenten mörkare och färgen åter mörk och gråbrun. Kollade man noggrannare kan man se olika skiftningar på olika delar av fasaden.
Källa: http://www.stockholmgamlastan.se/ och Statens Fastighetsverk.
via
***
Den nya norra längan till slottet Tre Kronor byggdes med en ljus tegelröd puts. Färgen kom från brunockra och ”holländsk brunrot”. Stenpartierna var vitmålade med oljefärg.
Efter att Tre Kronor brunnit och dagens slott uppfördes stod kalkputsen omålad och grå medan detaljerna var målade i blyvitt.
1750-talet: Ljusgult
När slottets arkitekt Nicodemus Tessin d y dog 1728 tog Carl Hårleman över – och ändrade slottets färg till hans egen favoritfärg: ljusgul. Det var den tidens arkitekturs innefärg på grund av fransmännens gula sandsten. Den var dock jättedyr. Detta löste sig 1743 då apotekaren Johan Julius Salberg uppfann en gul kalkfärg som togs fram med hjälp av järnvitrol.
1810-talet: Grått, gult och rosa
När kung Carl XIV Johan skulle komma till Stockholm ville man renovera slottet som då var i ganska dåligt skick. Då fick det som skulle föreställa sten på de norra och östra längorna en rosa kulör. Den fick så mycket kritik att de västra och södra längorna fylldes med grå sten. Och putsen var fortsatt ljusgul.
1890-talet: Beige
Kung Oscar II fick sin vilja igenom och slottet renoverades i de naturfärger som var moderna kring sekelskiftet. Det blev en beige ton med gulgrå stendekorer.
1940: Rödbrunt
Putsen hade skadats och blivit smutsig och brun. Kemiska processer hade gjort pigmenten mörkare.
1944-1967: Beige
Ny, grövre puts gav slottet den ljusbeige färgen tillbaka.
2011: Mörkt och gråbrunt
Putsen var smutsade, pigmenten mörkare och färgen åter mörk och gråbrun. Kollade man noggrannare kan man se olika skiftningar på olika delar av fasaden.
Källa: http://www.stockholmgamlastan.se/ och Statens Fastighetsverk.
via
***
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar