16 april 2016

Dagens Drag

På Lögarbergets skola är det inte bara drag under galoscherna ...
.. där är det även drag under gympadojjorna ...
Här ska alla elever springa, jogga eller gå en slinga på 500 meter ...
.. VARJE DAG!!


En fullständigt lysande idé ...
Eller hur.
För några år sedan hörde jag ett radioprogram om nunnor som gjorde det ...
.. gjorde det Rulle genomför nu.
Nunnorna drev en pojkskola.
En skola för pojkar med olika problem.
Då började de med att alla skulle jogga varje dag.
Vilket då väckte stor uppmärksamhet i den lilla belgiska byn.
Nunnor ute och joggade i sina birkenstock och nunnekläder!!
Nåväl.
Det visade sig ge goda resultat.
Pojkarna började må bättre ...
.. och till slut fick Nike nys om detta projekt.
Nike gick in och sponsrade.
Nunnorna och pojkarna fick både skor och träningskläder ...
.. och så vitt jag vet lever de fortfarande lyckliga där i den lilla byn ...
(har försökt hitta programmet utan att lyckas, men om någon ...)

All heder åt min "gamla" kollega ...
.. och jag är helt övertygad ...
.. helt säker på att han får ungarna att springa även i slask och rusk ...
.. och att de gör det med glädje ...


.. och om det är någon som känner någon gympadojjstillverkare ...
.. kan du väl tipsa ...
.. då kanske Rulle och hans elever kan byta ut sina birkenstockar ...

***

2 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet Göran. Jag tänker faktiskt ofta på de gamla nunnorna då du berättade om de för några år sedan. Kanske var det den historian som var startskottet till det här....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nunnor och munkar är nog startskottet till det mesta :), men jag är faktiskt väldigt glad att någon, typ du, tar itiv och genomför, för detta tror jag är nåt som alla barn behöver idag! Jag har redan börjat fundera på hur och var du skulle få ihop en 500 metersbana i Gamla stan, när du är tillbaka på ST :)

      Radera