07 juli 2018

Dagens Sanning

Svante Björkum har gjort det igen ...
Han har åter gett liv till dominikanermunken Gregorius ...
Han som även var huvudpersonen i Gregorius guld har åter fått liv ...
.. och vilket liv sen ...


Boken Sanningen handlar om Gregorius kärleksliv!!

Andra mötet
"Jag ser henne i ögonen, hon viker inte ner blicken, vi sitter länge.
Mitt emot varandra.
Tittar.
Hennes själ rör sig sakta, sveper runt mig, sugs tillbaka genom blicken.
Jag darrar, jag har stånd."

Det är en mycket, mycket läsvärd bok ...
.. som jag varmt rekommenderar ...
.. och jag gillar Svantes språk!
Några fina exempel:
"Inga frukter mognar i en för tät trädgård."
"Som att lägga lamm i drakens mun."
"Simmandes i uppriktighetens vatten."
"Må vi döda köttets lustar för att få smaka himlens vällust."

.. och han Gregorius ...
.. det skulle kunna vara jag ...
.. eller du ...
Vi skulle nog alla behöva ha en Simon att snacka med ...

Tack Svante Björkum ...
.. för att jag fick uppleva sanningen ...
.. för det fick jag väl ...
.. eller .........

.. och om du inte läst den första boken om munken Gregorius ...
.. Gregorius guld ...
.. så gör det ...


Mer om Svante Björkum här ...


Nu väntar nästa bok ...
Po Tidholms Läget i landet ...
"89 tankar om periferier, politik och varför landsbygdsfrågan är viktigare än du tror."



Återkommer ...
Kämpa ...

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar