24 oktober 2007

Dagens Valvålågi

På vägen hem upptäckte jag vad andra upptäckt tidigare ...
Gamla Stans underjordiska verksamhet!

En gammal tegelmur och ett valv, från typ Birger Jarls dagar, kanske ännu tidigare. (Pipelinen är dock av något senare datum.)

Kan det vara ett gammalt skithus?
Jansson vad tror du??
Kan du avläsa något med hjälp av dessa bilder?

Själva hålet finns där Österlånggatan börjar sin slingrande bana mot Järntorget, ungefär vid ingången till Myntmuseet.

Gamla Stans underjord

Gamla Stans underjord

Gamla Stans underjord

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

  1. Tegelstenarna ser rätt fräscha ut för att ha legat under jord. Kanke ett valv över ett sstörre avlopp?

    SvaraRadera
  2. Mitt valvålågiska öga är väldigt otränat. Kan inte avgöra. Men visst kan det vara en skitkanal.

    SvaraRadera
  3. johnny:
    Jag är inte stensäker, men jag tror att det är något betydligt äldre, dels för att jag mötte 4 medarbetare från Stadsmuseets "arkeologiska avd.", men tänkte ju inte då på att fråga :-)
    Dels fick jag en känsla!!
    Jag minns när dom hittade en mur och en trappa m.m. på Storkyrkobrinken och även där såg teglet fräscht ut!
    Men som skrivet är, jag är inte säker, får kanske maila och fråga??!!

    jansson:
    Doften var iaf sur :-)

    SvaraRadera
  4. http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_528823.svd

    SvaraRadera