05 juni 2006

F'låt alla gunnebor

Medlemstidning.
Den man får om man är medlem!
Gotlands Järnvägars heter Spårstumpen.
En höjdare för oss som gillar rälspikar!
Som medlem i Filmklubben Nostalgia.
Får man medlemstidningen ...
"Tystnad! Tagning!".
Och.
Om Spårstumpen är en höjdare ...
Hrmf!
Då är Tystnad! Tagning! en stjärnsmäll.

Vid mitt första besök på Ringvägen.
Plockade jag åt mig några gamla nummer ...
Nr 4 från 2005 ...
Visade sig vara en riktig filmgruva.
Här kunde jag bl.a läsa om filmveteranen Nils Gunnarsson.
Filmmaskinist, egen bioföretagare m.m.

Nils Gunnarsson föddes i Gunnebo ...
.. nådens år 1921.
Och det var i Folkets Hus allt startade.
Gunnebos Folkets Hus.
Nyårsafton 1933 visades den första filmen.
Och Nils Gunnarsson var fast!
Efter det har han sysslat med film hela sitt liv.
Som maskinist i Gunnebos Folkets Hus ...
Resande i film ...
Halva Kalmar län har kunnat se film ...
Tack vare Nils Gunnarsson ...
Filmgurun bakom projektorn
Och.
Hans liv har även dokumenterats i filmformat.
Av frilansfilmaren Hans Björkman ...
"På den vägen är det".
Premiärvisad nyårsafton 2002.

Så nu ...
Ursäkta mig alla Ni Gunnebor!
Jag vill nu på detta sätt ...
Be om ursäkt.
Ursäkta att jag skrev som jag skrev.
Läropengar ...
Förlustavdrag ...
Men.
Då.
Då visste jag inte.
Hade ingen aning.
Att Nils Gunnarsson.
Filmmaestron Nils Gunnarsson var en äkta gunnebo!
Men.
Det vet jag idag.
Idag vet jag att Gunnebo är mer än ...
.. spik, stängsel och fotboll!
Och.
Då gör det ont.
Nu gör det ont ...
Så om jag kunde leva om mitt liv ...
Då skulle vissa rader vara som bortblåsta :-)

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar