02 juni 2006

... gås Supportern

SupporternSupportern.
Små korta historier.
Skrivna av "Slas".
Samlade i en bok.
Supportern.
En av hans bästa.
Första utgåvan kom redan 1962.
Nåväl.
Jag har läst den många gånger.
Det gör jag med Slas böcker.
Jag läser om dom många gånger.
Vissa kan jag nästan utantill ...

Supporterns små korta historier ...
Dom kan jag nästan utantill.
Men.
Igår tog jag åter ner den från hyllan.
Hann läsa några rader innan sömnen kom ...
Jag ville läsa om Frukthandlaren ...
Frukthandlaren på Wolmar Yx.
Som det gick väldigt bra för.
Affären gick bra.
Han skulle gifta sig.
Allt flöt på.
Tills ...
Systembolaget öppnade vägg i vägg.
"Det gick ju inte förstår du".
Vägg i vägg!

I onsdags.
Efter Stjärnsmällen i frukostklubben.
Promenerade jag från Ringvägen till Gamla Stan.
Målet var några mörka på Mowitz.
Med på promenaden var en man vid namn Finn.
Mer vet jag inte.
Om Finn alltså.
Jo förresten nu minns jag.
Han var sjutttiofyra år.
Snart 75 ...
Om promenaden vet jag mycket mer.
Den minns jag ...
För han den där Finn.
Han visade sig var en rackare på Stockholm.
Och på Slas.
Vår väg mot Mowitz korsades av Wolmar Yx.
Samma Wolmar Yx där Frukthandlaren hade haft sin ...
Vägg i vägg med Systembolaget!
Nu stoppar Finn oss ...
Han känner tvånget.
Han måste berätta historien om Frukthandlaren ...
"Vägg i vägg".
Resten kan ni säkert räkna ut.
Många mörka blev det.
Kranarna på Mowitz gick varma ...
Många Slas-historier blev det.
Och.
Trots att jag nästan kan den utantill.
Kände jag.
Jag måste läsa den en gång till ...
Historien om Frukthandlaren.
Som det gick bra för ända tills ...
"Käringarna började oja sig. Herr Karlsson ska inte ha såna där busar i affären. Till slut vart man ju förbannad. När sen bruden stack så hade man liksom inget att jobba för.
Om bruden bara inte hade stuckit.
Vi kröka upp affären på ett år.
Det höll ju inte förstår du. Vägg i vägg"


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar