10 augusti 2006

Snacka om ...

.. festen som kommer av sig.
Den svenska järnvägen fyller 150 år.
Det firar Banverket med att först ...
.. sälja ut ett stort antal stationer.
Blir dom inte sålda.
Rivs dom!
Och så idag ...
.. lägga ner 17 järnvägssträckor!
Med den utvecklingen.
Blir det nog inget 160-års kalas.
Men den utvecklingen.
Är nog Hasses 29 meter räls snart mycket mycket unika ...

Nej.
Ska man fira 150 års järnvägsräls.
Finns det bättre sätt.
Bäst vore att åter införa de gamla ...
.. de härligt svettiga ostmackorna ...
Det vore kalas det!

Andra bloggar om: , ,

ps/
hittar ingen länk om utförsäljning/rivning av stationshus!
men det är sant.
jag vet.
jag har både hört och sett det!
/ds

2 kommentarer:

  1. Ganska tragiskt och vilket sätt att fira på. Kan även jag intyga att det är sant för har sett det både på tv och läst det på nätet (nättidning) och går nog att söka på om man skulle misstro det.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Då är vi två som sett/hört det.
    Sannolikt är det då sant :-)
    Först till kvarn skulle kommunen där stationen låg få vara.
    Men sedan skulle även (i vissa fall) privatpersoner kunna få köpa en station!
    En skånsk kommun hade redan bestämt sig, dom skulle öppna bibliotek i lokalen.

    Jag har kollade både på banbverket och fastighetsverkets sidor men icke.

    Kan tänka mig att köpa en station.
    Med rätt läge.
    Och med rätt läge menar jag att den ska ligga nära en järnväg :-)
    Ateljé, galleri ...
    Vad sägs om en utställning med gatukonst på en station!!!

    SvaraRadera