25 september 2006

.. gås Uralski Trubnik ...

Uralski Trubnik.
Ett rysk bandylag.
Som slog VBK.
I Champions Cup
Detta visste jag!

Men.
Uralski Trubnik.
Ett rysk bandylag.
Från Pervouralsk.
162 mil öster om Moskva.
Fyra tidszoner bort från Sverige.
Det visste jag inte.
Att Uralski Trubnik betyder ...
.. "Rörarbetare från Ural".
Hade jag ingen aning om.
Att bloggaren Перспектива visste det.
Det är jag hundra på.
Han var en knäkel på ryska.
Dock sämre på bandy.
Men honom har jag inte hört av ...
.. sedan VBK slog VBK!!

Pervouralsij Novotrubnij Zavod??
Det är själva rörfabriken det.
работа (rabota) det är jobba det.
Det vet jag.
För jag läste ryska i två år.
Men det var länge sedan.
Det mesta är glömt.
Tillbaka till fabriken.
Rörfabriken i Pervouralsk.
Det är den som gett namn åt bandyklubben.
Uralski Trubnik.
Rörfabriken i Pervouralsk.
Pervouralsij Novotrubnij Zavod.
Det den som sponsrar bandyn.
Som pumpar in en massa rubel.
Till bl.a de tre svenska bandyspelarnas löner.
Hammarbäck, Karlsson och Rinaldo ...
Tänk vad mycket man lär sig via bandyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar