17 augusti 2009

Dagens Bensinmack

Ibland är vägarna till bensinmackarna lite udda.
Men ska man hitta bilder på försvunna mackar är alla medel tillåtna.
Svenska turistföreningens - Årsbok 1973 (Stockhom), sid 75 ...
Där hittade jag denna bild.
Tagen av Pål-Nils Nilsson.


det är OK att klicka på bilden ...
uppdaterat 20120108
Pål-Nils Nilssons bild verkar vara borta.
Men så här såg det ut 1965 ...


Norrtull i Stockholm.

Där ser man ...
Klart och tydligt.
En IC-mack.
Och det stämmer bra.
För på den gamla IC-kartan ska det finnas en mack just här.
Tittar man noga ser det ut som det vore fler mackar??

Så här ser det ut idag.
Dock från andra hållet ...


Upp för trappan.
Kollar man ner .. inte ett spår vare sig av bensin eller station??



Sa jag det?
Sa jag BP??
Jodå det finns en bild på en BP-mack också.
Återkommer ...

***

14 kommentarer:

  1. Ja den macken minns jag så väl har tankat där som liten med min fader i en ww med delad bakruta.
    kan inte varit spec stor då har för mig den stod kvar länge ??

    SvaraRadera
  2. Jag har inget minne av den?
    Men det kommer kanske fram så småningom när den revs!!

    SvaraRadera
  3. Om jag minns rätt så var det en OK och en BP mack där. BP macken hade öppet dygnet runt. Var förbi då och då när jag hade nattskiftet. en och annan skum typ dök upp i mökret. Skall berätta mer vid nästa pilsermöte.

    /konsulten

    SvaraRadera
  4. Nu börjar det likna något!
    Jag tycker mig se en mack till höger om OK, men så ligger det något "konstigt" till höger inne på området vid träden??
    Ser dubbelfram emot nästa pilsnermöte :)

    SvaraRadera
  5. På macken vid Norrtull har t.o.m. jag varit. På 80-talet var det där bilarna samlades inför de nattliga illegala race som gick under samlingsnamnet Stockholm Open.

    Tävlande från hela Sverige samlades för att göra upp om vem som hade den snabbaste bilen på gatan.

    SvaraRadera
  6. .. illegala race, min mun är förseglad :)
    Ska lägga ut posten på MackMotell också.
    Vore kul om vi får fram mer fakta om det fanns fler mackar där och i så fall vilka??

    SvaraRadera
  7. Anonym har nog rätt att det fanns två. Mack fanns det där länge men när den försvann kan jag inte säga.

    SvaraRadera
  8. Två verkar troligt då och som det ser ut just nu med alla kommentarer så kommer vi nog att få in det rätta svaret.
    Jag flyttade till Döbelnsgatan 87, men då hade jag ingen cykel så jag kom aldrig längre än till Bar Lalezar ..

    SvaraRadera
  9. Strax bortom denna gamla bild, bakom vinochsprithuset hittar man "Bilpalatset" och där fanns en mack. Antagligen tills alldeles nyssens (Jet senast). De höll på att fixa och dona där den var blägen. Kanske återuppstår den, vad vet jag.

    SvaraRadera
  10. Otäckt men sant, men jag sitter just nu och surfar på ...

    SvaraRadera
  11. Otäckt var ordet. Vore kul om det dök upp lite gamla bilder.
    Sen har du ju Vanadisvägen. Här är dagsfärsk från precis till vänster om garaget. Ser inte den skylten ut att ha annat ursprung? Sen låg det visst en bensinstation i nästa kvarter, på andra sidan Hagagatan. Trots att man gjort om en massa så kan man ana't.

    SvaraRadera
  12. Lysande research.
    Keep On :)
    Snart får du nog vara med på "macksidan"!!!

    SvaraRadera
  13. Det går tyvärr inte att se bilden. (gateway timeout)
    Prova lägga upp bilden igen.


    Det finns massa fina mack-bilder om du letar på stockholmskällan.se i samma område.
    MVH

    SvaraRadera
  14. Tyvärr länkade jag den bara.
    Får se om jag kan hitta den igen??

    Källan är en guldgruva!!

    SvaraRadera