27 juni 2009

Dagens Spejare

Spejaren i femtiotalets Stockholm Tor Dal spejar vidare ...


Tor Dal har nu fått en ny "identitet"?!
Den riktiga!!
Hans dotter Camilla Dal hörde av sig ...
"Min far Tor Dal arbetade större delen av sitt yrkesversamma liv som arkitekt i Härnösand, men att tänka sig honom utan kameran går bara inte. Den var med från hans tidiga ungdom, så bilderna i boken är bara ett litet utsnitt ur ett tämligen omfattande fotoarkiv. Bokens bilder är tagna under hans utbildningstid vid KTH på 50-talet, åren innan jag själv föddes. 1964 flyttade vi till Härnösand. Där hade vi mörkrum i källaren och något av det roligaste jag visste var att vara med och framkalla bilder. Det är magiska minnen. Intresset för foto och hantverksmässigt mörkrumsarbete har f ö gått vidare till min son."
Googlar man då på "Tor Dal arkitekt" ...
Ja då dyker det upp en del.
Han ritade bl.a. Bruket i Kramfors och ...
A4 Arkitektkontor Kejsarängen i Bollstabruk.

Men han fortsatte att fotografera.
2007 hade han en utställning i Härnösand.
Bilder från 60- och 70-talets Härnösand!

Och söker man i "Murberget" så finner man




Sa jag det?
Sa jag nominerad?
Boken "Spejare i 50-talet" var nominerad till "Årets bästa fotobok 2000"

Sa jag återkommer.
Jag lär återkomma till Tor Dal.
Till Tor Dal återkommer man gärna!!

***

5 kommentarer:

  1. Tor Dal gick bort 2015-07-12 och lämnar efter sig ett omfattande fotoarkiv. Det fanns planer på en fotobok med bilder från huvudstäder i Europa på 50-talet men det fanns inget stöd för ett sådant projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att läsa att han gått bort och att det inte blir någon bok!

      Radera
  2. Jag hade förmånen att växa upp med en pappa där jag fick vara nära hans arbete som arkitekt och hans hobby som fotograf och ta del av hans idéer och hängivenhet. Han var mycket produktiv både som arkitekt och fotograf. Han samarbetade nära med min mamma, som är konstnär, och fick bo hemma ända till slutet, på en plats han älskade. Nu vilar han nu i Minneslunden på Skogskyrkogården i Stockholm. Vi ska försöka sammanställa hans livsverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att ni får ihop nåt bra av allt det han gjort!! Lycka till!

      Radera
  3. http://www.dn.se/arkiv/familj/tor-dal-arkitekt-sar-tor-dal-stockholm-har-som-tidigare/

    SvaraRadera