07 juli 2011

Dagens Boktips

Rivningsvågen nyligen ...
Fick ett boktips via han Epstein nyligen ...


Många hus blir det.
De flesta har jag aldrig fått uppleva.
Många hus revs det.
Blanda andra ...
.. Bondegatshusen??


Hus som jag gärna velat sett ...
Hus som revs 1964 ...

Så här sammanfattar Birger Norman den ifrågasatta rivningen:
"Att förnya samtidigt som man bevarar tidstypiska accenter, stildrag som på ett utsökt sätt vittnar om att staden har en historia. Ett sådant sätt att planera och bygga innebär en realistisk insikt: att vi som präglar ett par decennier i senare hälften av 1900-talet är på tillfälligt besök i ett större sammanhang!"

Känns som om jag tagit ord ur hans mun?
Eller som jag brukar säga:
"Vi gör oss historielösa ..."

***

6 kommentarer:

  1. Här tar vi orden ur varandras munnar! Historia är ju inte bara gamla kungar och krig...

    Nyutkommen? Sökte den hos oss, men vi hade inte...

    SvaraRadera
  2. Den är nog rätt ny!!

    SvaraRadera
  3. Byken pågår akurat när politikliniken är som den ska. Jag betalar hjärna mer skratt om jag får leva i mumrikdalen ett eller två tag till. Goosevisionen stängde ner allt tankande. Bur en man på Östermalm så får man vara inblandad med rätt och utan vett.

    Tack frö en trevlig blogg.

    SvaraRadera