15 augusti 2005

Skamgreppet

Här är det. Skamgreppet hela England talar om! Igår startade Premier League.
Det är fotboll. Newcastlespelaren Babayaro vill ju bara ta bollen från Fredrik Ljungberg!

Kom och tänka på en visa av Cornelis Vreeswijk. Tror den heter "Ballad om hurusom Don Quiote gick på en blåsning" Nåväl. Visans huvudperson don Quiote möter två transar. Bjuder upp dom på rummet. Tänder ljus och så ... men det är ju inte som han tror och hoppas. Han diktar ...

" ... ty tagar man ett skamgrepp,
som man tror att man har rätt till,
och får nånting i handen som man inte vill ha"!!!
Tänk vad som hade kunnat hända.
Tänk vad detta kunnat lett till.
Vilken tur, sa don Quiote, att jag inte är sådan jag.

Så jag tog min lilla yxa och skummande av vrede,
ristade jag små märken här och var
och vrålade om byxor å fy för den lede
och damerna försvann å
lämna sina lösbröst kvar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar