11 juni 2008

Dagens Slas

Läser i bladet att Stig Claesson, Slas hedras med en park på Söder. Det är den idag namnlösa parken, som ligger mellan kvarteren Signalen och Flaggan. Parken är belägen utmed Åsögatan mellan Folkungagatan och Klippgatan.


Kanske skulle jag (...) om jag tvingades resa runt Sverige med en utlänning som såg Sverige i allt han såg, säga att det han såg inte var Sverige. Först när vi skulle komma till östra Söder i Stockholm skulle jag ta med honom till Åsöbergen och säga: Här utlänning! Här ligger det egentliga Sverige. Jag skulle naturligtvis ha alldeles rätt. Bara för att du är född här, skulle utlänningen säga. Bara för att Du är uppvuxen här så behöver ju det inte betyda att Åsöbergen är det egentliga Sverige. Jo, skulle jag säga. Utlänningen skulle ha fel."

Ur I stället för telegram - Finland 50 år


Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

  1. "Här ligger egentliga Sverige" - tänk så rätt han hade. Då. Nu har man ju flyttat "egenliga Sverige" och det ligger nu i Bromma. Men, är du svensk, då visste du förstås det allaredan.

    SvaraRadera
  2. Det är väl förresten en riktig fyllebänkspark vad jag vet...

    SvaraRadera
  3. Då passar det ju som handsken.
    Här ligger det egentliga fyllesverige, här ligger dom när dom inte tillfällesvis sitter på bänkarna.

    Det där med Bromma har jag redan förträngt, den kommentaren får inte ens plats på avbytarbänken!
    Det känns som om Brommabor är som Nässjöbor :).
    Synas utan att finnas ...

    SvaraRadera