15 juli 2009

Dagens Järnvägare

Dagens station är utan tvekan Stånga.
Stånga station på Gotland.
Och detta trots att den inte finns kvar!
Men minnen lever ju inte sant!
Och faller dom i glömska ...
.. då finns ju han Lindroth där :)
Konstnären Hasse Lindroth.
Imorgon invigs hans "Projekt Stångaloket".

Stångaloket
Han meddelade igår vänligt men bestämt att nu står det där.
Nu står det vid vattentaget.
Hrmf!!



Apropå minnen.
1960 anlände det sista rullande tåget till Stånga.
En privatperson filmade denna den sista resan.
Jag klippte ut den berömda "Stångascenen".

goosevisionen
visar
Stånga 1960 - Sista rullande tåget ...



Jag klippte även ut några bilder ...
Stationsskylten och klockan och kanske ...
Kanske någon känner igen någon??



Sa jag det?
Nä det gjorde jag nog inte.
Jag sa inte att Martti var med på den sista resan (!).
Martti Levedahl.
Lindroths fantastiske granne.
Han med "skroten" ...
Han bakom spakarna ...
Han med ett svetsigt förflutet!!
Dasspottaren Martti Levedahl!
Nådens år 1960 när det sista tåget lämnade Stånga.
Då var han med.
Han satt i knät på en äldre dam.
Han var då 3 år.
Hon, Hilma Bodin i vars knä han satt, var betydligt äldre.
Hon var så gammal att hon faktiskt var med på den första resan.
Hon satt på tåget redan 1878 ...
Nu var hon med igen.
1960 var hon med igen.
Hon var med på båda dessa resor.
Fantastiskt eller hur ...
Men så är det med minnen.
Minnen är ofta otroliga .. om man kommer ihåg dom :)!!

Se upp för Martti

***

2 kommentarer:

  1. Klev hon av mellan resorna?? :)

    SvaraRadera
  2. Gäzz, hon steg av en gång typ 1923 och tog en kaffe i Hemse ...

    SvaraRadera