21 juli 2009

Dagens Kyrka

Bringetofta kyrka från 1100-talet.
Njudungskyrkorna.
Kanske den märkligaste?
Många om och tillbyggnader.




Men märkligaste är dock målningarna i absiden.
Målningar som kan dateras till 1600-talet.
Vackra och uttrycksfulla.



.. mot Paradiset ...


.. de ogdaktiga in i det brinnande helvetet ...


Jesus lö domare ...


Nytjärade tak ger alltid visst spill ...
Eller är det ...


Från Jesus the Dudge är steget kort till helvetet.
Och enligt välunderrättade ...
Helvetets håla ligger i Trollebo??
Vi får se om man återvänder!!

***

4 kommentarer:

  1. Det var en söt kyrka tycker jag men retar mig på bilderna varför är det alltid kvinnor som är ogudaktiga och syndiga karlarna är precis lika skyldig ju fan rent ut sagt åt religion! Är inte religiös alls som du förstår men kyrkans arkitektur är fin

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att det beror på att Gudrun Schyman inte var född när målningarna gjordes :)
    Men jag är ju inte heller precis troende, så jag kanske är ute och cyklar???

    SvaraRadera
  3. hahaha den var bra så är det nog,,,gapskrattar...

    SvaraRadera