07 augusti 2005

Dagens Bild - Ljus Färg

Ljus FärgDags att äntligen fira Designåret 2005. Besökte nyligen Emåns Ekomuseem i Bodafors. Där firade man också designåret. Firade och firade?? Dels fanns det en mycket trist utställning "Made in Bodafors, Sweden", om en känd möbeldesigner, en bygdens son! Dessutom hade man helt nyligen installerat vandringsutställningen "Varför Design - 23 småländska företag som lever och utvecklas med design". Sättet som Ekomuseet presenterade "Varför Design-utställning", kan inte ha godkänts av deltagarna?? Det kändes mer som mitt källarutrymme här på Brahegatan!! Trångt som på morgonpendeln, iskallt och ingen eller dålig belysning.

Det som jag gillade bäst bland alla designade produkter var Färgburken?? Färgburken var faktiskt en lampa, men den lurade mig totalt. Trodde att det var en färgburk. Kan kanske bero på att själva att själva utställningen kändes som en byggarbetsplats och att den var så dåligt uppbyggd.

Summa summarum. Snälla Emåns Ekomuseum i Bodafors. Bli vid eran "fiskeläst". Sluta producera utställningar som inte handlar om natur och miljö!! Snälla!

Vid ett tidigare besök i detta småländska pinnstolsproducerande samhälle, hittade jag den gamla disponentvillan och just Disponent var mitt drömyrke när jag var liten. Jag ville redan då ha plats för min modelljärnväg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar