16 oktober 2009

Dagens Haveri

Fick en kommentar.
Han den flygande bloggare gjorde ett tillägg.
Åke Hodell ...
.. den galne anarkisten kraschade med sitt flygplan den 17 juli 1941.
Planet var en Klemm Kl 35 (Sk 15).
Samma flygplanstyp som Åsa-Nisse flyger i ...

Nåväl.
Tack vare kommentaren kom jag att tänka på sommaren.
Sommaren på Gotland och ett annat flygplanshaveri.
Eller kanske mer flygplansmyteri ...

Den 24 maj 1987 nödlandade en ung avhoppande ryss på östra Gotland.
Ungefär samtidigt som Mattias Rust landade på Röda torget i Moskva ...
Planet var en An-2 CCCP-70501.
Först såldes det som skrot till Kåremo Flygmuseum.
Men skrotningen upphörde och planet finns nu i Visby.

En av de som var med då var min gode vän han Martti.
Han hade två bilder från tiden då det begav sig ...


Titta noga på på bakvingen.
Längst till vänster.
Med grön militärskjorta ...
Där sitter en ung man :)

Så här ser planet ut 2008 ...

photo

Kan inte tänka mig annat än att han Lazern ...

Uppdaterat 18/10
Kunde inte tänka mig annat :)
"Den flygande bloggaren" var där för 14 dagar sen och ....



***

8 kommentarer:

  1. Monterade man bort vingarna så att han inte kunde flaxa tillbaka igen? Hur gick det för ryssen (eller vad han var för något) efteråt? Hela Knohult hade fått plats i ett sånt plan om man stuvat in dom väl!

    SvaraRadera
  2. Vad som hände med ryssen vet jag inte, men vingarna togs bort för att kunna transportera upp det till Visby.
    Skulle inte bli förvånad om han Lazern kommer ut ur garderoben med upppgifter att det var en till Sovjet utvandrad Knohultsbo som längtad hem!!

    SvaraRadera
  3. Soppan räckte bara till gutarns ö. Annars hade han nog landat på Monroe-rakan? Bara en spekulation.

    SvaraRadera
  4. Absolut, helt klart. Alla vill ju till Småland!!!

    SvaraRadera
  5. Wow! Kewl bilder indeed!

    Bara för ca en vecka sedan kollade jag på den stackars AN-2an senast - kolla:

    http://lae.blogg.se/2009/october/esgj-och-essv-091007-08.html

    Ryssen som flög hette Viktor "någonting", jobbade på någon Visby-krog efteråt, men har flyttat från Gotland.
    Antagligen är han alltså återigen skriven i Knohult :D

    SvaraRadera
  6. laz:
    Märkligt sammanträffande och det var tack vare att du nämnde Åsa-Nisse och hans flygplan som jag kom ihåg att jag hade bilderna!!

    Viktor är säkerligen skriven i Knohult, han kanske dyker upp på nypremiären :)!!

    SvaraRadera
  7. Sissådärja:

    http://lae.blogg.se/2009/october/gute-antonov.html

    SvaraRadera
  8. Sisådärja va kul med flygande saker mellan bloggarna.
    Jag ska skriva ut allt så att min gode vän Martti får se vilken nytta hans bilder har gjort :)))

    SvaraRadera