04 januari 2010

Dagens Garage

Vi var i Sunne.
Ni minns va?
Vi pratade "masonitgarage".
Tellus-Anglian måste ha ett garage.
Vi tänkte på ...



Svårt att få tag i.
Har sett ett, men det var dryga tio år sedan det!
Än svårare att bygga själv ...

Undertecknad tänkte till.
Undertecknad fick en idé!!
En annan modell.
Samma princip i princip.
En annan design.
Byggs i masonit och kläs med tjärpapp.

En modell i skala 1:43,5 (Dinky Toys)








På bilderna är Anglian inte blå och är ingen Anglia.

***

11 kommentarer:

  1. F*n va fräckt, Skall vara en smålänning till att göra något så genialiskt.
    Dauphine eller Gordini?

    SvaraRadera
  2. Gäzz, det är du, jag och han Kamprad :)
    Det är väl en Dauphine, cv4??.
    Min farfar körde alltid Renault, han hade en sån här!
    Köpte några olika modeller, ett franskt företag, Solido, som gör suveräna modeller!

    SvaraRadera
  3. Så gårdjes! Du är för jävvlig på byggning! Men är vi verkligen överens om skalan? Tog vi inte beslut om att 1:22,5 är den bästa?
    Om jag kommer med utvecklande ideér till ditt garage, får jag räknas in i gänget då? Alltså, du bygger ett underrede på hjul, bygger en "husvagnsinredning" på den, och ställer garaget på. Vips så har du en husvagn att åka iväg i! På vintern lyfter du av garaget och kör in bilen där. Men vad du ska göra med "inredningsdelen" vet jag inte... äh, det sprack!

    SvaraRadera
  4. På tal om modeller, den här tyckte jag va skitkul.

    SvaraRadera
  5. bb:
    Vi är fortfarande helt överens, skala 1:22,5 är den bästa, men nu blev jag tvungen att bygga detta garagae för att han Lindroth skulle förstå hur jag menade :).
    Och då hade jag ju bilar i 1:43,5 och då var det ju lättare och enklare att bygga så här. i fel skala :).
    När han Lindroth tycker som jag, vilket han redan gör (!) och vi har byggt upp garaget bakom stationen, (kanske i något mofdifierad form), då är det dags för undertecknad att bygga en modell i skala 1:22,5, då är det dags att bygga i den bästa av alla skalor, C-skalan inräknad, är du med??

    munken:
    Jag har den bilden och jag har länge jagat en "minifrys", så att jag kan ha med en ismodell på utställningarna, men hittills har jag bara hittat ett minikylskåp!!
    Är du med??

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte att man kunde ha en i Groggen. ;)

    SvaraRadera
  7. Haha den tanken tänkte inte jag, men det finns ju golfbollar och klubbor i plast so är fyllda med vatten och som man sen fryser och lägger i groggen.
    Skulle jag gjuta ett plastdass och behålla min skala, som enligt alla är den bästa, och sen fylla den osv., då jädrans skulle man kunna snacka om stor grogg!!!

    SvaraRadera
  8. Bygg ett dass där du sänker ner ishinken i fjölhålet. Bara att lyfta på locket och fiska upp en isbit. Fast skalan blir inte den bästa skalan...dom isbitarna blir jäääääävlit små is(!)åfall!

    SvaraRadera
  9. Idéerna verkar många, alla vill ha grogg, alla vill ha is till groggen och tänk då, att hittills har ingen ens nämnt punschen??

    SvaraRadera
  10. Ställ den på isen och ta bort golvet och vipps så har du en bändikörka såvida spelarna är i rätt skala alltså. ;)

    SvaraRadera
  11. Allt handlar om skalan!!!
    Men vilken körka det skulle bli, kanske ska jag sadla om?
    Arkitekt??
    Hästuppfödare??

    SvaraRadera