12 november 2005

... gås bandylexikon (uppdatering, prådli presenning, IFK Vänersborg)

V
Vänersborg, IFK Vänersborg, bandylag från Vänersborg eller förresten .. en klubb som fick bandy på programmet 1911 och ännu inte haft någon storhetsperiod, inte tagit en enda titel, ska nog inte kallas bandylag!
Vänersborg är och förblir en fiske- och båtstad. Det enda som kan ändra på det är att man fyller igen Trollehätte-kanalen, så att man tappar kontakten med Vänern ... för den sjön är enligt turistreklamen "En källa till avkoppling" och att spela bandy är ingen avkoppling, bandy är hårt och tufft arbete.
Gjorde en storsatsning för några år sedan, värvade VBK-spelarna, måltjuven Sami Laakkonen och målvakten "Jocke" Larsson. Men satsningen kom av sig och i år ställer man förhoppningarna till två äldre ryska gentlemän ...
IFK Vänersborg på nätet ..

... gås bandylexikon (BAOB)

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Nu blir far och mor ledsna. De bor i Vänersborg. Och mormor bodde i Nässjö. Min äldste bror bor i Kalix. Och min näst äldste bror bor i Lidköping. Och själv bor man i "Hammarbyland". Javisst ja, vi har släkt i Bollnäs också. Vi är lite av en bandysläkt... sa jag att min mormors bror var en duktig spelare i Nässjö a-lag. Björkegren hette han. Dock inte släkt med Carl Erik Björkegren vad jag vet... har inte sett till några miljarder i alla fall...

    SvaraRadera
  3. perspektivet:
    Kan inte tänka mig annat än att dom säkerligen var ledsna innan dom läste detta. Det borde man vara om man bor i Vänersborg och gillar bandy vill säga :-)

    Du kan vara lugn, om du kollar riktigt noga i ditt "släktband" så dyker det sökert upp nån avlägsen göbbe som bor i Vetlanda ... Han har dessutom säkerligen tagelmadrassen full med guldpengar.
    Men när han dyker upp ta hand om sekinerna snabbt, många sedlar blir ju värdelösa efter nyår :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, nu har jag släktforskat lite med Google. Och kan du tänka dig! Min mormors bror var med och tog Nässjös första DM-guld 1921!
    "1921 (första DM-guldet)
    Tage Gustafsson, Herbert Björkegren, Einar Landén , Bertil Wannholm, Karl Ruthér, Manne Almberg, Sven Möller, Harry Palmér, Arfard Svensson, Nils Gustafsson,Ivar Svensson."

    Prisa Gud!

    SvaraRadera
  5. perspektivet:
    Prisa inte Gud, prisa inte Robert Lind, prisa den som prisas bör och det bör väl bli din mormors mor ...

    Men det jag undrar över är, om han din släkting spelade på alla platser i laget, eller bytte han namn eller rättare sagt. Min fråga är, vem av dessa blåklädda tomtar är/var din släkting.

    Den viktigaste frågan är "många" . När flyttade han till Vetlanda och hur fick han inresetillstånd? Hur blev han en godkänd Vetlandabo? Det är väl inte bara hans madrasserade pengar du är ute efter, det var väl den Vetländska bandykulturroten du var ute efter, eller ???

    SvaraRadera
  6. Josephzohn: Kolla bilden på min blogg. Första raden. Till vänster. Däremot vet jag inte vilken position han spelade. Varken mor eller mormor visste. Men mor har en kusin i Husqvarna. Han kanske vet! Herbert flyttade aldrig till Vetlanda vad jag vet. Tydligen förstod inte Vetlanda han storhet. Tyvärr. Lika tyvärr är nog att han aldrig hade några pengar i madrassen. Jag har inte sett röken av dom.

    SvaraRadera
  7. Varför denna illvilja mot Vänersborg? Vetlanda och Vänersborg har väl aldrig haft någon större rivalitet? För övrigt har ju (man kan väl inte kräva att en Vetlanda-bo ska veta det) IFK Vänersborg bara satsat på bandyn i knappt 30 år, så vi har gott om tid att skapa oss en storhetstid.

    SvaraRadera
  8. anonymus scribentus:
    Haha ... illvilja.
    Så illa ska vi nog inte ta det ...
    Men ...
    Detta är ju ett helt och hållet gultsvart lexikon och då finns det bara ett lag på banan ...

    SvaraRadera