06 oktober 2006

Grisebank ...

Grisebank!
Nej.
Detta handlar inte om min bank.
Inte ett ont ord om Nordea.
Detta ska handla om en vit älg!
En vit älg i Norge.
En vit älg som delar Norge ...
En albinoälg.
"Bleke-Ulf"
Som delar Norge i två delar.
Skjuta eller inte skjuta det är frågan.
Byborna vill skona.
Jägarna vill skjuta!

Tillbaka till grisebank.
En av jägarna som vill skjuta älgen.
Har hotats med ...
Just det.
Grisebank ...
.. det vill säga ett rejält kok stryk.!

Grisebank.
Ett målande ord, eller hur.
Betydligt bättre än - en kok stryk.
Ett kok stryk?
Vad kommer det ifrån?
Ett kok stryk?
En halv böj!
Det vet jag hur det kom till.
Men.
Ett rejält kok stryk?
Har någon någon aning.
Jag lovar.
Det blir ingen grisebank ...
.. om du kan det!

7 kommentarer:

  1. Grisebank hahaha :-)
    Kanonuttryck!

    SvaraRadera
  2. anonymus scribentus:
    Ska jag nån gång få stryk.
    Då vill jag ha grisebank!

    SvaraRadera
  3. ett kok stryk, en sittopp och en rejäl omgång i all ära men grisebank tar priset. Det får mig att tänka på två grejor: gotlänningarnas uttryck "fort som en grisblink" och historien jag hörde om någon full beväring som på övning kommit in i tältet görandes den sk helikoptern samtidigt som han pinkade. Han fick kompanistryk.

    SvaraRadera
  4. p-e:
    Hahaha.
    Kompanigrisebank!

    "Fort som en griseblink", har jag aldrig hört.
    Får höra med skrothandlarn på Tellungs nästa sommarhelvete!

    SvaraRadera
  5. "fåurrt såm ein graijsbleink"

    SvaraRadera
  6. p-e:
    Ibland är det lättare att förstå om man hör det ;)
    Kan du spela in det på band ...

    SvaraRadera