14 oktober 2006

... gås BAOB (uppdatering, Bandy)

Vilken härlig idrottslördag.
Svenska Cupen i bandy pågår som bäst.
Vetlanda BK gick lätt till kvartsfinal.
Där är det SAIK som gäller.
23.30 denna afton.

Vetlanda FF kvalbesegrar Malmslätt.
Leder kvalserien.
Hellgrens hage.
En ny favoritarena.
Lång ifrån Värendsvallen.

HV71 slår Modo.
På bortaplan.
Först bortavinsten i år.

Har just sett AIK - HIF.
En mycket bra och underhållande match.
Med ett raffinerat slut.
Rättvist?
Tveksamt.
AIK var värda segern.
Norling!
Vilket lagbygge han har gjort!

Nåväl.
Tillbaks till bandyn.
Många läsare mailar mig.
Undrar över bandy.
Vill veta mer.
Vill ha mer kött på bandybenet.
Vill ha mer koll på bollen.

Därför har jag uppdaterat BAOB.
Det lilla bandylexikonet.
Med det stora innehållet.
Så.
Vassegoa.
Alla nya bandyvänner ...

B
Bandy, (enl. Nationalencyklopedin), ett lagspel på skridsko med en liten massiv boll och nedtill krökta klubbor på en större isbana.
SM-finalen i bandy tillhör klassikerna i svensk idrott
Historia; sedan 1894; av eng. bandy med samma bet., ev. till bandy 'kasta från sida till sida'.

Bandy, (enl. Prismas lilla lexikon), spel på is mellan två 11-mannalag med en liten massiv boll och klubbor; spelplanens bredd 45-65 m, längd 90-110 m, målburarnas innermått 2,1 x 3,5 m, straffpunkt 12 m från mål.

Bandy, (enl. BAOB), världens vackraste sport, vintersporternas vintersport, sporternas sport, lagspelens lagspel.

Bandy, (enl. Konsthandlaren), en gul sport, bandy har alltid varit och kommer alltid att vara en gul sport.

Bandy, (enl. han Hansson), sporten som jag efter 1970-talet, med få undantag, sett bakom planken på Zinkensdamm. Om jag någon gång ser på bandy från läktarplats är jag så fylld, så fylld av bandykaffe att jag har svårt med färgerna på lagens tröjor, detta har gjort att jag på senare år misslyckats med att ha koll på de bästa bandyspelarna. Om allt går i lås kommer BAOB att helt få ta över min rankinglista - Bandyfolktoppen.
Men bandy är fortfarande min favoritsport och bandyn är numera den enda anledningen till att jag får lämna Kallhäll.

Bandy, (enl. Nässjö IF), förstår inte frågan.



Bandylexikon - BAOB ... bandylexikon.tk/
"BAOB - Det lilla lexikonet, med det stora innehållet"
"BAOB - På nätet sedan oktober 2005"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar