16 september 2007

Dagens Vykort - Snickerifabriken

Hvetlanda Snickerifabrik och till höger ser man "Sollinska huset" i alla fall dess torn.
I Vetlanda har man aldrig varit rädda för att bygga höga torn, till skillnad mot ...




Om Hvetlanda Snickerifabrik vet jag inte mycket, men jag tror att det är Hvetlanda Stol- och Möbelfabrik, som uppfördes av byggmästare Frans Gustaf Andersson. Han Frans Gustaf byggde även det "Sollinska" till Carl Oskar Sollin (som då hette Nilsson), båda byggnader byggdes runt sekelskiftet.

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

  1. Har du något vykort på Sollinska huset?

    SvaraRadera
  2. Nej tyvärr, det finns ett lite foto som jag hittade via aftonbladet.

    Jag lovar att ta några bilder i samband med att jag river skethusutställningen i oktober!!

    Och om det dyker upp något vykort som kommer det också ...

    SvaraRadera
  3. Fint. Ingen dålig kåk den inte.

    SvaraRadera
  4. Snickarglädje i närheten av snickerifabrik.
    En äkta schweizervilla ritad av en dûsk!!

    SvaraRadera