18 november 2007

Dagens Annex

Två byggprojekt i den kungliga har de senaste åren tilldragit sig ett stort intresse. Slussen och Stadsbiblioteket. Hur ska eller om Slussen ska byggas om? Diskussionen går vidare ...

När det gäller Asplunds Stadsbibliotek utsåg ett vinnande förslag häromdagen och vinnare blev "Delphinium". Kan inte påstå att jag jublade av lycka när det blev klart. Personligen skulle jag röstat på att man gjorde en "kungliga", för mig är det självklart att man skulle byggt ut det under jord!!

Nåväl.

"Dagens Annex" är tillbyggnaden av Hedvig Eleonora, ett tillbygge som gått oss stockholmare förbi, utan att vi fått vare säga vad vi tycker eller röstat på några förslag.

Annexet, som har klara drag från "han den store Kurbiser", låg bara där helt plötsligt på Östermalmstorg och inte heller denna nybyggnation faller mig helt i smaken. Känns som om man nog kunde ha tänkt till ett par gånger innan byggstarten ...




Det positiva med detta annex är dock att det matchar det nyuppsatta planket ...

Andra bloggar om: , , , , ,

17 kommentarer:

  1. Den första bilden är kul, ser ut som om kupolen sitter direkt på lådorna. Bra jobb.

    SvaraRadera
  2. Den första bilden är den enda med mening med, de övriga är bara med som kulisser och som hjälp till alla andra jävla idioter som inte förstår sig på arkitektur, byggnads- och fotokonst.

    Det var ju detta som han Kurbisier ville.
    Han ville ju ha kupolerna direkt på lådorna ...
    Eller hur.
    Redan dom gamla kurbitsmålarna var ju inne på samma linje ...
    .. och i Linköping har dom Cupolen, men inte fan har dom några lådor under!!
    Inte undra på att det är folktomt då!!

    SvaraRadera
  3. Tja, jag vet inte om det var precis det Böjar'n ville, men OK ;)

    SvaraRadera
  4. Nej kanske inte bildligt talat, men folktomt är det!

    SvaraRadera
  5. ..å de e väl ganska folktomt i Globen också gar jag förstått. Iaf då Dju'går'n lirar med lakritstrollet. F*n för kupåler. J*vla kupåler.

    SvaraRadera
  6. Apropå tävlingsresultatet är jag inte enig med dig att man borde gömma tillbyggnaden under jord. Jag är också liksom du mån om att man inte "förstör" den gamla geniala byggnaden men... Jag är också en förespråkare av djärva grepp i stadsmiljön. Självklart vill jag gärna se dessa grepp även på andra mindre känsliga ställen i staden men... Jag tror ändå att någon djärv tillbyggnad tom skulle kunna tillföra totalmiljön något. Jag var själv lite svag för bidraget" Book Hill". Den hade kanske svagheter som en lekman som jag inte upptäcker. Tex funktionella svagheter men... Jag tyckte om att den hade lite udda, lite organiska former. Nu blev det en låda till. Kanske blir den OK men... så J*vla djärv är den väl inte precis.

    SvaraRadera
  7. Det är svårt det där med arkitektur och stadsmiljöer, det jag mest känner för är att inte förstöra han Asplunds tanke och i hans tanke ingick ju de tre husen upp mot Odenplan.

    Jag tycker vi ska vara oerhört rädda om Asplunds bibliotek och satsa på djärva byggnationer på andra ställen.

    The Book Hill är en fruktansvärt läcker skapelse, har alltid varit svag för han Hill :-), men även det faller på ovanstående.

    Jag är också för djärvheten och håller helt med om att det vinnande inte är speciellt djärvt, snarare tvärtom ännu en "glaslåda" ...

    Var fanns djärvheten när man planerad Hammarby sjöstad?
    Var fanns djärvheten när man planerade det gamla Electroluxområdet??

    SvaraRadera
  8. Vi står (konstigt nog!!!!) antagligen inte så långt ifrån varandra i denna fråga. Bara det att jag anser att om man nu ska vara där och "talla" på Asplunds idéer så tycker jag man ska slå på stort och skapa något som tillsammans med Asplunds tårta skapar något nytt genom en härlig symbios av motsatser t ex. Man skulle kunnat inkorporera de tre husen men det tycks aldrig ha varit tanken då inget förslag har dem kvar. Håller de på att ramla sönder månne? Nåväl, nu får vi väl dras med den däringa glaslådan... Tänk om det ändå varit en glasslåda.

    SvaraRadera
  9. Att vi står så nära varandra (!) när det gäller konst och kultur är inte konstigt, vi är ju de två som vet mest och bäst.

    Åter till han Asplund jag kollade lite på the Book Hill och ser man det från Odenplan faller det inte riktigt i smaken, då tar det ju ...

    Men varför inte riva byggnaden till höger på bilden?
    Konsum låg där förr och så har man en helt ny plats för djärvhet och så bygger man en underjordisk gång från det nuvarande .. man kan ju tänka sig ett stickspår till den underjordiska nyss avslöjade "Brommajärnvägen".

    En glasslåda.
    Det är ju lysande.
    Skecka in det förslaget.
    Skyll på posten att det inte kom in i tid!!
    Ett stor j*vla glasslåda, huvva huvva!!

    SvaraRadera
  10. Käre broder i kulturella frågor*
    "Här rivs för att få luft och ljus" ska jag kalla förslaget. Skeckar på direkten!

    *dock ej i bandykulturella frågor

    SvaraRadera
  11. För att få ljus och luft!
    Det låter fantastiskt bra.
    Ljus, luft och glass i en skön samklang.
    När börjar dom bygga tror du??

    Kanske att man ...
    .. obs detta är bara en tanke, men kanske att man skulle kunna bygga in en bandyhall?
    Glass och is,
    hör ihop på någé vis

    SvaraRadera
  12. Det vete gudarna när de sätter spaden i marken. Det ska ju bli långbänk först.

    Nja, den däringa glasslådan får du bygga själv under jord! Enligt mig ska bandy spelas utomhus. Annars har ju iaf en av anledningarna till att medbringa sin portfölj försvunnit. Nä det ska vara eländigt och kallt. På sin höjd ska man kunna få sig en slang hos någon korvgubbe. Helst med egen låda.

    SvaraRadera
  13. Vi är faktiskt helt bandyöverens, men tyvärr kommer bandyn att flytta in i hallar snabbare än vi anar.
    Hallar fyllda med loger för oss från Övfre
    Bandy ska spelas utomhus, man ska frysa sig till en seger, och precis som du skriver varför har man annars en portfölj med sig, en portfölj fylld med sprit??

    SvaraRadera
  14. Ja det trodde världen inte, att vi två skulle vara "bandyöverens", men så är vi också ett föredöme i den krigiska värld vi lever och det dröjer nog inte länge förrän medlaruppdragen inhaglar ...

    SvaraRadera
  15. Kanske Lagerbäck och Zlatan faller ur igen, eller Mellberg och Ljungberg, ellr Dramaten och någon skådisprimadonna...

    SvaraRadera