10 februari 2008

Dagens Omslas

Ordet omslas finns mig veterligen inte i han Horace SAOB-värld och inte heller i någon av de ordböcker som ligger i topp 10 på ordboken.nu ...
  1. Lexin - Svensk/Engelskt lexikon
  2. Svenska Akademiens ordbok (SAOB)
  3. Freedict - Engelsk/Svenskt, Flerspråkigt lexikon (Eng)
  4. Engelsk ordbok (Eng)
  5. FreeTranslation - Engelsk/Flerspråkigt lexikon (Eng)
  6. Knarkslang ordbok (Eng)
  7. Medicinsk ordbok (Eng)
  8. Svensk synonymordbok
  9. Jureka - Juridisk söktjänst
  10. Interglot - Flerspråkigt lexikon (Eng)
Till ordningsmannen och "messersmittten" ;-) han Hansson vill jag direkt meddela att detta är en medveten felskrivning :-)! Jag har medvetet gjort en kontaminasammanblandning ...

Det hela handlar om omslag, omläsning och Slas ...

Efter det att jag via kommentarsfunktionen på en blogg nära dig och mig, läste att en viss neonjagande herr fronning låg i startgroparna att läsa han Claessons näst sista bok "Sekonderna lämnar ringen" och då, i samma kommentar, påpekade att bara omslaget är värt bokens pris, insåg undertecknad att han skulle kunna läsa om den boken innan han ger sig på att läsa den absolut sista i mästarens produktion, "Godnatt fröken Ann" och på så sätt förlänga karamellsugandet!

Jag har haft boken "Godnatt fröken Ann" i min dammfulla bokhylla en längre tid, men jag har, likt barn gör med godsaker, sparat den, sugit på den, sugit på vetskapen att jag har en Slas kvar, en oläst Slas kvar ... dessutom har jag vare sig haft lust eller mod att öppna den, än mindre att läsa den. Jag vet ju via andras recensioner och baksidetexten vad den handlar om.

"Den här boken handlar om hur jag som alltid har varit ung upptäckte att jag närmar mig de åttio. Jag erkänner att jag inte är ung längre ..."

Via vänner och bekanta har man ju mer eller mindre med säkerhet förstått att "Godnatt fröken Ann" blir hans sista ... och att John Andersson tvättat sina penslar för sista gången!

Nåväl.

För att göra fröken Anns sista dag lite längre, för att hålla natten på ett behörigt avstånd åt henne, tänkte jag alltså läsa om "Sekonderna" innan ...

Och.

Då passar det ju utmärkt att lägga ut detta underbara omslag, denna underbara bild, detta konstverk, detta collage, som han Stig Claesson tillverkat i sin ateljé vid Nytorget. Det är ett omslag, ett omslag av Slas, ett omslas, som visar att han Claesson collagemässigt är vår tids Matisse ...

Eller??



Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Mumsfilibabba. Vad säger Horas om det ordet?

    SvaraRadera
  2. Snygg "omskrivning", snyggt omslag!

    SvaraRadera
  3. pef:
    Ebba bubblade så mycket i bakgrunden, det var Fi hit och Vi dit, så jag kunde faktiskt inte riktigt uppfatta vad han sa, eller var han så jädrans bakis, men språklådan i P1 har mailat och uttryckt en försiktig tvekan, men dom lovade att återkomma.

    anonymus scribentus:
    Tar det som att du gillar det!

    SvaraRadera