14 februari 2007

Mucha bra

Nu ska jag direkt erkänna två saker.
Dans är inte min bägg.
Dansmuseet har aldrig lockat mig!!
Men.
Idag var jag där.
Ville se Mucha.
Alphonse Mucha (1860–1939)
Den tjeckiske jugendkonstnären.
Ibland kallad affischernas fader.
En bra utställningen
Som är mer än bara hans affischer.
Den är Mucha bien!

När jag ändå nu var här.
På Dansmuseet.
Där jag aldrig är.
Tog jag en sväng om bland samlingarna.
Fascinerande.
Faktiskt.
Jag blev uppbjuden.
Framför allt av "Världens skapelse".
La creation du monde
Skapat av Ferdinand Legér.
På 1920-talet till Svenska Baletten i Paris.
Bara den scenografin var värd besöket.

gåsen - Bio
presenterar
la creation du monde



Nu får jag hoppas att XXXX ser den här.
Kanske jag blir uppbjuden.
Då kanske hon vill dansa
Får jag lov på franska ;-)



Va??
Är hon redan här!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar