22 februari 2007

Publiken sviker ...

Ingenting ska vara gratis.
Så svarar hon.
Kulturministern.
Lena Adelsohn Liljeroth.
"Ingenting ska vara gratis!!"
När det visar sig att publiken sviker.
Museipubliken sviker, enligt DN.Kultur ...

De Statliga museerna förlorade var tredje besökare.
När entréavgifterna återinfördes.
Sämst har det gått för Arkitekturmuseet.
Arkitekturmuseet??
Mitt museum!
Modellbyggarnas riksmuseum :-)
Där har besökssiffrorna sjunkit med 83 %!!

Tragiskt och väntat.
Eller hur?
Det fattade ju alla.
Att publiken skulle svika.
Väntat men tragiskt!
Jag tycker att detta är tragiskt.
Jag tyckte att detta var en lysande reform!
Denna "kulturpolitiska reform i mångmiljonklassen".
Att museerna skulle bli som biblioteken.
Högkvalitativ verksamhet - Gratis och till för alla!!
Det har vi råd med!!
Det ska vi ha råd med!!
Det är bara att prioritera!!

11 kommentarer:

  1. Amen syster!

    SvaraRadera
  2. Då är vi två!
    Ska vi starta ett drev :-)

    SvaraRadera
  3. "Att museerna skulle bli som biblioteken.
    Högkvalitativ verksamhet - Gratis och till för alla!!"

    Vadå?? Fick man låna med sig verken helt gratis?? Och det missade jag!! Skit!

    "Det har vi råd med!!
    Det ska vi ha råd med!!
    Det är bara att prioritera!!"

    Ja, vad f-n ska vi ha äldrevård till!! När det finns tyngder och vatten.

    PEF

    SvaraRadera
  4. pef:
    Jag fattar!
    Du är inte med i drevet.
    Inte detta drev iaf, men du kanske kan vara med i draggandet av alla gamla j-r som redan idag slängde sig Nybroviken ...

    Men att du missade utlåningen av museiverken låter trist, personligen har jag sedan många månader tillbaka hela det historiska guldrummet här hemma, vackert så det förslår ..

    SvaraRadera
  5. "Med i drevet" - driver du med mig?? De där gamla hade redan drivit iväg med strömmarna. Dålig betong antar jag. De hade gärna fått behålla den fria entrén även om det att man inte gjorde det gör att man nu slipper de ointresserade som drev omkring och störde i salarna. Tyvärr är detta inte endast osant. Kanske osmart av Moderaterna att inte släppa ideologin i den frågan, de hade vunnit en enkel och ganska billig populistisk poäng. Men de vann ju valet iaf.

    SvaraRadera
  6. Asså jag tänkte inte politiskt populistiskt, jag tänkte på självklarheten!!
    Att om det visar sig att museerna får fler besökare så måste det ju vara en kanonbra reform??!!.
    Även om en del ointresserade bara drev omkring :-)
    Men ju fler medborgare som blir museibesökande desto bättre.
    Har läst någonstans att det bara är typ 4-5% av svenskarna som någon gång varit på teater, mueum eller besökt ett konstgalleri och då känner jag att varje promillehöjning är bra!!
    Nu kan jag inte siffrorna på hur mycket denna reform kostade typ, men inte kan det var mycket i förhållande till t.ex. "projekt Gripen"???!!

    SvaraRadera
  7. JA!! Fler Gripar åt folket! Minst en var! Allvarligt talat hur många grejor har man inte hört JAS ställas emot i prioriteringsdiskussioner :) Jag hade förväntat mig något mer originellt av dig min vän! Bandyarenor t ex. "Byggandet av ett nytt Tjustkulle kunde finasiera Moderna Muséets verksamhet i ett halvår". För en moderatpolitiker skulle beslutet att bevara gratiset vara populism särskilt som de bestämt sig för att riva upp Maritas beslut. Jag däremot skulle gärna se det som ett led i folkbildningen. Man kan iofs diskutera orättviseaspekten i att det mest e vi 08or som får oss detta till livs... De där procentsatserna du redovisar verkar ju inte trovärdiga. Varenda liten knotte har väl tvingats iväg på något av det du räknar upp, under sina skolår, men ändå.

    P-E

    SvaraRadera
  8. För h-e!
    Blanda inte in våran bandyhall i den moderata kulturpolitiken!!
    Där hade "jag hade förväntat mig något mer originellt av dig min vän!"
    Hon den däringa Liljeroth har inte nämnt bandy i sin egenskap av idrottsminister och då ska hon banne mig inte ha några surt förvärvade och ihopsparade bandyhallspengar.

    Vad gäller siffrorna (4-5%) så har dom säkert några år på nacken och man räkande självklart inte in alla påtvinagde skolbesök.
    Siffrorna gällde den svenska vuxna befolkningen, där det då visade sig att det var en och samma klick människor som gick runt på museer, gallerier och gjorde teaterbesök!!

    Det som skulle vara intressant att veta vore hur mycket entré-reformen kostar(de)??
    Det kan ju du som har när till Bromma flygplats ta reda på

    SvaraRadera
  9. Det är väl på tiden hon börjar tala om bandyn då. Om det då är i tal om besparingar eller satsningar kan väl göra det samma. Var glad att hon nämner den och påvisar dess existens ;)

    4-5% av den vuxna befolkningen under det senaste året verkar inte helt förvånande, tyvärr. Vi vet ju att den större adelen av dessa är de kulturbärande tanterna. Tack och lov för dom!

    Jag tror att det var tanten i Pressbyrån ute på Bromma flygplats som nämnde en siffra på cirka 200-300 miljoner per år. Det är dock icke något jag går i god för. Intressant är också att inträdet bara täcker ungefär 10% av muséernas kostnader. Liksom det mesta går jag inte igod för det heller. Går jag i god för något? Nja.

    SvaraRadera
  10. Det är precis vad jag och många andra bara sitter och väntar på, att hon åtminstone ska ta det underbara ordet bandy i sin mun någon gång :-)
    Så att hon precis som du påpekar visar att hon vet att sporten finns, att det finns några sporter utanför ridhusen :-)

    Nej just den där siffran 4-5% är ju både alamerande och trist, men den speglar nog både Kjell Alinges och den sanna verkligheten.
    Det är mer intressant med lets dance, lets sing, lets spåra ur, lets bygga om ditt hem, lets us banta till en vikt som passar vårat tv-program.

    Pressbyrån i Bromma verkar ha bra koll på statens utgifter!
    Hur kommer det sig??
    Men om det är sant så är det ju ingen större besparing man gör??
    Det känns mer som en smäll på henne Ulvskogs nariga gamla fingrar :-)

    SvaraRadera
  11. Jo det blir väl förvisso så, när de har väntat i tio år på makten, att en del beslut blir rent principiella och det pragmatiska får stå tillbaka. Vi får väl se. De kanske återinför det så småningom ;)

    SvaraRadera