15 september 2007

Dagens Gubbe

Den på bandyns huvudläktare och dasspottande herr Jansson har nu även gett sig in glassens underbara värld. Glass spotting, en ganska själklar övergång? Från bandyis till isglass är ju inte bandyskäret speciellt långt. Om man dessutom betänker att våra grannar i väster, "oljans förlovade land", kallar glass för is, så blir om möjligt än mer uppenbart. Dessutom kan man ju nästan tro att dom spelar bandy på glass, så dåliga som dom är :-)

Nåväl. Till saken. King vid gränspolisen.

När jag ansträngde mig och tänkte till, kom jag på att jag i min bokhylla har en hel bok om glassens historia. En gång i tiden inköpt för att kunna kopiera glassaffischer för att dekorera en kiosk!

Boken som utkom 1992 heter "Glass Boken - Ett stycke glasshistoria" och är författad av kulturhistoriken och journalisten Mats Wickman.

Här finns många fina exempel på glassaffischer/kartor och då inte bara från "glassen heter GB".

"Dagens Gubbe" är dock just GB-gubben och hans historiska utveckling (han Jansson får vänta på att bli "Dagens Gubbe"). Observera att GB själva kallar figuren för GB-Clownen. Men med tanke på att våra tre clowner han Arvidsson, han Rydén och han Persson fortfarande sitter kvar är dom i mitt tycke något större som clowner än denna lilla reklamplastgubbe! (Och för att förtydliga för han fronning och andra upprörda brommabor. Jag har inte fått några pengar av GB för att publicera "Dagens Gubbe" och jag lär utan betalning återkomma med fler glassålågiska och historiska nedslag i glassen iskalla värld)




Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Då kanske du har en liten lista med alla glassar. På GB hemsidan finns det bara från 1967 och framåt

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte!
    Det finns en "himla massa" affischer från olika årgångar och bolag ...
    Bland annat finns det en go'bit från 1948, en av GB:s första glasskartor, då kostade "Guld-Pucken" 55 öre.

    SvaraRadera
  3. Huj!! Jag tyckte det var MrJ x3. Mer från glassens värld! (jag tror jag bläddrat i den boken)

    SvaraRadera