18 augusti 2008

Dagens Stöld

Idag kommer eleverna.
Jag har ju varit där (!) en hel vecka.
Men idag är det skolstart.
Den riktiga skolstarten.
Därför.
För att.
Föregå med gott exempel.
Snodde jag den här!!
HÄR.

Skoldags med Lill och Little?
Babs och Gerhard var efternamnet.



Såg ni det?
Hörde ni det??
Paul Anka.
Klockspelare :)
Klockrent!

Helt apropå.
Skoldags.
Betygdags!!
Dags för betyg!!
Även "storkyrkan".
Har nya ettor.
Och.
Nya "regler"!
Hittade de här tankarna??

"Ytterligare en fördel med ett skriftligt omdöme är att det just måste vara skriftligt i stället för de muntliga kvartssamtal som funnits i stället, detta ställer ett större krav på läraren att motivera sitt omdöme och kunna försvara det.

Förhoppningsvis så blir det slut på omdömen av typen “ han är så gullig” eller “hon är så söt” vilket bara är en subjektiv bedömning från läraren och inte säger någonting om elevens kunskaper. Nu krävs det objektiva faktabaserade omdömen och det ser jag som en fördel."


Snacka om dravel.
Asså va!
Jag har inget emot att "skriftliga" testas.
Absolut inte!
Men.
Att liksom tro, typ.
Att lärare tidigare.
Före Ht-2008, typ ...
.. satt och tyckte på utvecklingssamtalen ...
.. utan att ha "lusat och diagnostiserat".
.. utan att kunna motivera och försvara det!!
Rena rama dravlet.
Vi snackar välutbildade klasslärare, typ!
Att liksom tro, typ.
Att lärare inte baserar sina omdömen på fakta ...
Rena rama dravlet!

Och.
Märkte ni.
Nämnde inte ens ...
".. så gullig" ...
".. så söt" ...

Det lät jag stå!

Sedan är det ju väldigt svårt.
Svårt är det.
Att komma ifrån.
Det subjektiva.
Det subjektiva kommer ju liksom alltid med i bedömningssporter ...
Det gjorde det redan på Greta Widéns tid.
Redan på den tiden man slog in kunskaperna ;)
Redan på den tiden då nyckelknippor ven i luften ;)

Sa jag subjektiv??
Sa jag sommarlov?
Sa jag det?

Sa jag slut?
Sa jag att nu är det tamefan slut.
Sommarhelvetet!
GÄSS.
Nu rullar snart nystanen ...
På riktigt ...
Tamefan!
På riktigt ....



GÄSS.
Bubbles, bubbles ...
Champagne.
Bandyguld.
Studenternas.
Vetlanda BK

Först snor vi musik. (hoppas det är ok? Grandprix63!!)
Sen snor vi bandyguldet :)

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. Stöld är helt OK. Fast det är väl mer snatteri, det har ju inget större värde?

    Känns det hårt med skolan en måndagmorgon ska du veta att du inte är ensam.
    Brian Hyland (släkt med Lennart?) beskrev detta tunga tema redan 1960
    http://www.youtube.com/watch?v=rc6199A5jus

    SvaraRadera
  2. För mig var det mycket värdefullt, såpass värdefullt att jag redan när jag såg ditt inlägg visste att den här låten den lånar jag :))

    Skönt att man inte är ensam.
    Härlig låt, härlig plastsvarv!!
    Tack!

    Kan bara rekommendera alla att bege sig till han grandprix63:s "jukebox" på tuben.

    SvaraRadera
  3. Misshandla inte mina grejor på det däringa viset!!! Marodör!

    SvaraRadera
  4. Tjena Lundkvist det var länge sedan, ryktena går att du mera umgås med folk från Bromma??
    ??
    Vem?
    Han som scannar i dina djupfrysta alster, han som kastar skit på ärliga tjuvar ... :)

    SvaraRadera
  5. Du menar han som på et respektfullt sätt visar upp mina alster i oförvanskat skick?? Han är ju fullkomligt underbar!

    SvaraRadera
  6. Exakt han, och det är väl inget märkvärdigt med det, det är väl ingen som förvanskar dina verk??
    Vem?
    När?
    Hur??
    Hurva, hurva!!

    SvaraRadera
  7. Tänka sig vilken hyvens och rättskaffens person han verkar vara han Lundkvist! Tänka sig va.

    SvaraRadera
  8. Lundkvist kan man alltid lita på, framför allt när han befinner sig vid korvkiosken i Nollberga, lite skillnad på all Brommabor oavsett om dom är vid kiosken eller stationen!!
    I Bromma härskar falskheten!!

    SvaraRadera
  9. Jo, men vi hymlar inte med det.

    SvaraRadera
  10. Och med det påstår du att jag gör det eller??
    Snacka om rundgång :::::)

    SvaraRadera
  11. Rundgång? Är du hjulbent eller?

    SvaraRadera
  12. Rundgång?
    Aha.
    Så var det åter dags för 5o km rundgång och Sverige ställde upp med han gåsen, som direkt tog ledningen, som han behöll ända in till mål.
    Sveriges enda guldmedalj i årets OS.
    Det var ju ytterst nära i stavgången, men där fick han fronning nöja sig med ett silver.

    Är du kulbent eller??

    SvaraRadera
  13. Nä, men långsynt. Att du skyller mig för stavgångare är bland det värsta du gjort mig hittills! Passgångare!!

    SvaraRadera
  14. Men du är ju helt enkelt lysande på att stafva ...

    SvaraRadera