13 april 2009

Dagens Knäppuppvinyl

Minns ni fynden?
Vinylfynden?

1967 presenterade Knäppupp "succémusicalen" Milda makter på Idéon.
Milda Makter eller "Snobben & Co".
En musikal av Clark Gesner efter Charles M. Schultz "Peanuts".
Med bl.a. Sune Mangs, Stig Grybe, Birgitta Andersson och ...



.. Anders Linder.
Anders Linder ur EP:n KNEP 168 ...

goosevisonen
presenterar
Middagsdags med Anders Linder
(ur Milda Makter 1967)




Sa jag fynd?
Gjorde jag det?
Vet inte om musikalen blev nån succé.
Vet inte om det var så smart att ge ut enbart fyra spår :)
Det jag vet är att mitt fynd var ett fynd!
Kollad lite snabbt på Povels Forumsida.
Där var man redan 2008 beredda att betala 83 kronor.
83 kronor för min EP.
En EP som jag gav 20 delat med 100 kronor för.
En EP som jag gav fem spänn för :)
(RonnyDenGode är inte informerad hahaha)
Mina fem kronor är numera värda minst 83 kronor ...
Hänger du med.
Detta är ju rena rama småländskan :)
För vad händer när jag kollar de andra fynden?
SweDanes, Alice-Babs, Robertino, Povel, Jarl Kulle, The Mills ...
Ni fattar va?
Ni hänger mé ...
En sa ente ha utgefter, en sa bara ha enkômster ...
Hänger ni me?
Vi åker på fredag :))

Nåväl åter till Idéon.
Eller Odeon som den hette från början.
Eller om riktigt rätt ska vara rätt .. Odeon-Teatern.
Odeon-Teatern på Brunkebergstorg 1.


Ett Brunkebergstorg som såg lite annorlunda ut då.


Lite annorlunda ...




Men frisören han är kvar ...




Andra bloggar om: , , , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. jag har aldrig förstått det roliga i Snobben och kan inte föreställa mig att en musicalversion skulle vara bättre.

    Anders Linder, ja. Han som showade så bra med Lill Lindfors i slutet av 60-talet. Blev vänstervriden därefter och det gick med honom som med alla andra. När budskapet blev viktigast försvann allt det bra.

    Sist jag såg honom var utanför en Seven/Eleven i Stockholm för några år sedan. Full som en kanon och stödde sig mot väggen.

    SvaraRadera
  2. annanyman:
    Jag är inte heller något stort fan av hundar!

    Linder?
    Han var nog vänstervriden långt innan han showade med Lill, man får inte glömma bort hans strålande insats i Här kommer Ville, Valle och Viktor.
    Håller nog inte riktigt med dig om att man blir en sämre musikant och/eller artist om man vrids åt eller redan är vänstervriden.
    När det gäller Anders Linder så är han han en gudabenådad musikant!!

    Senast jag såg honom var han nykter som speleman och då behövde han inga väggar alls.
    Undertecknad däremot var full som en alika sist jag såg honom ...
    och då var det nära att han såg kapten Zooom!!
    Men det är ju en annan fylla!

    SvaraRadera
  3. pef:
    Ja men visst så såg han ut då jag mötte honom, så var det han såg ut!!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte när Anders Linder fick radiokala vänsteråsikter men den showtid med Lill som jag tänker på inträffade långt före Ville, Valle och Viktor. Jag tror att jag aldrig såg V, V och V men däremot såg jag vid något tillfälle Kapten Zoom, som var ett barnprogram helt i SVT:s 70-talsanda. Politisk påverkan på barn. Hur många barnprogram handlade inte om Vietnam eller hur bra det var på Cuba eller hur många var inte producerade i Europas öststater?

    SvaraRadera
  5. annayman:
    Jag avslutar min del i diskussionen här. Det känns som om du är en person som enbart är ute efter att älta och det känner jag inte att jag varken har tid eller lust med.

    Jag hoppas du hittar andra bloggar som du kan besöka, tack för besöket!!

    SvaraRadera
  6. jag vill inte älta. Vi har uppenbarligen olika åsikt. Jag respekterar Din och Du kanske kan respektera min.
    No hard feelings.

    SvaraRadera
  7. Absolut no hard ...
    Och är det någon som kan respektera din så är det jag :)

    Keep On!!

    SvaraRadera
  8. I never knew there was an swedish version. I wish there's a chance I can hear all 4 tracks Y_Y

    SvaraRadera