18 juli 2008

Dagens Åsa-Nisse (Chock)

Rubriken kunde lika gärna ha varit "Dagens Chock"!!
Eller "Dagens Neeej"!!
Läser i bladet att nu har den kommit ut?



Boken jag med alla medel försökt stoppa :)).
Jag har varit i kontakt med förläggaren, EU, NATO, VETO, RETRO, SÄPO, FRA ..
Men.
Det hjälpte inte.
Tydligen :)!!

Nu är den ute.
Boken om Åsa-Nisse (länk till issuu-utdrag)
"Åsa-Nisse - Var ligger Knohult" (länk till förlaget)
Och med den sanningen.
Sanningen om Åsa-Nisse!
Sanningen om var Knohult egentligen ligger ...
Sanningen om var filmerna om han oppfinnarn spelades in!
Sanningen ...
Hrmf.

Nu är kampen över.
Jag förlorade.


Sanningen är alltid sann.
Och den ska alltid komma fram (f*n också)
Och sanningen är att det mesta av filmerna spelades in i Täby.
Jävla Täby.
Jävla Täby!!
Täby!!
Författarens hemtrakter.
Författaren och Täbybon Anders Nordqvist säger till V-P:

- "De flesta miljöerna hämtades runt Vetlanda men så fortsatte man spela in scenerna i Täby, där studion låg. De flesta interiörbilder är tagna där exempelvis."

Rent statistiskt visar det sig att endast 18 procent är inspelat i metropolen!
Huvva, huvva.



Nåväl.
Trots allt ...
Jag kan konsten att förlora :)
Undertecknad som läst boken kan bara varmt rekommendera den.
Boken är skriven i reportageform och innehåller bl.a. många härliga foton.
Många härliga foton från Vetlanda!!
Många aldrig tidigare visade.

Och.

Boken handlar inte riktigt bara om Åsa-Nisse!!??
Nej den är en liten guldgrufva även för andra som gillar film.
Mycket av boken handlar om Svensk Talfilm och dess historia.
Här finns mycket fakta om skådespelarna.
Tidsdokument och andra roliga och intressanta filmfakta.


Köp den.
Läs den.
Om inte annat för att jävlas med undertecknad.

Men.
Glöm inte.
Glöm aldrig.
Att.
Trots allt.
Åsa-Nisse det är Vetlanda det :).


För övrigt visar TV4 idag "Åsa-Nisse på nya äventyr".
Matchstart kl. 10:00.

Sa jag det?
Sa jag att jag tar det för självklart att Vetlanda Museum gör något!!

För övrigt hoppas jag att det fanns lite av Sjökvestens "bröllopskonfekt" kvar till han författaren när han var i Sjökvestens hacienda i Lannaskede :)!

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar