06 maj 2010

Dagens Hissräddning


Enligt välunderrättade ...
Katarinahissen är i fara!
Katarinahissen är hotad!!
Personalen är uppsagd!
Hissen slutar att gå i höst.
Den är för gammal, säger ägaren??
För gammal .. PAH
FaVan vi snackar ju Katarinahissen!!
Stockholms kändaste "landmärke"!

foto Gustav Wernersson Cronqvist

Egentligen borde man inte oroa sig.
Vi har ju räddat klenoder förr!
Man har ju varit med och druckit gravöl förr!
Vem minns inte sista kvällen med Restaurang Strömmen?


Och den gjorde ju en Jesus.
Den återuppstod ju ...
Men ...
Men ...
Det värsta i Katarinhisskråksången är just ägaren.
Ägaren som sagt upp sin personal.
Ägaren som sagt att hissen är för gammal!

Hissen ägs av Gyllenforsen och ...
.. Gyllenforsen ägs i slutändan av KF!!
Och KF ...
Ni börjar fatta va?
KF och stadsplanering!!
Nu blir det oroligt igen!!
KF har ju lekt stadsplaneringsgud förut.
Förr i tiden.
På den gamla goda ...
Då byggde Konsum om de flesta av Sveriges städer.
Här ska ligga en skokartong, sa Konsum.
Och dagen efter hade varje stad av rang ett eget Domusvaruhus.
Dagen efter hade varje stad av rang ett kartonghus vid torget ...
Det får man inte glömma.
KF glömmer det aldrig.
Dom tror fortfarande ...

Och läser man lite på Gyllenforsens sida då ...
Då blir man ännu mer orolig!!
Här har tingats "kommersiella ytor" ...
Här bildats en ny destination??
Huvva, huvva!!

Våran "Stockholms-Salinger", han Epstein, han är vidtalad.
Han har ryckt ut förr.
Han har låst upp hissdörrar och ...
Men nu känns det som ryktet är mer än ett rykte ...??
Nu känns det lite mer än en vanlig "Silly Season"!!!

Återkommer.



Rädda Slussen.
Rädda Katarinahissen ...
All makt till mig!!

Uppdaterat 7 maj kl 16:27
Satt på "Nationalgallerievakt".
In kommer Lasse Epstein.
Han hade varit i kontakt med de ansvariga.
Inga uppsägningar??
Men Lasse var fortfarande tveksam och skulle fortsätta nystanet!!

Återkommer!!

***

12 kommentarer:

  1. ...men, vad är det MED alla? Nu får dom ju lägga av och ned! Inte dissa hissen.

    All makt åt DIG! Du vet ju hur det ska vara :-)

    SvaraRadera
  2. Precis vad har det tagit åt dom??
    Vill inte vara med om någon hissmiss!!

    Power to the Goosen!!

    SvaraRadera
  3. Nä, det är klart att hissen ska vara kvar!! Men den där hissen på dina bilder är lite sen att rädda. Den revs 1933.

    SvaraRadera
  4. Ja men hallå, din lilla Messerscmidt :) ..
    De två översta bilderna ja, men det vet och ser väl alla, det är väl ingen som missat det.
    Men de två egna bilderna??

    Men inte ska vi bråka du och jag vi som nästan alltid är överens och som idag njuter av fotbollsframgångar :)!!
    Vi som iaf är överens om att hissen ska vara kvar.
    Har du skapat någon protestlista än.
    "Rädda Katarinahissen"

    SvaraRadera
  5. Wassersprinkler om jag får be!! Inte ska vi bråka, men håll med om att fotona är lite märkliga som illustrationer till ditt inlägg. Jamen, håll med då! :) Men fina foton är det. Dina också.

    1-1 hemma mot makrillarna är väl knappast en framgång.

    Vi som iaf är överens om att hissen ska vara kvar, sa grodan Boll.

    Visst har jag en lista. Jag har skrivit på. Har du?

    SvaraRadera
  6. Inte det minsta märkligt.
    Det visar ju bara att hissen alltid har stått där i vått och i torrt och att den ska stå kvar där även när Kostigen bara lyckas få 1-1 mot Blåvitts B-lag!!
    Se dom ett bevis på det eviga livet!!

    Självklart hittar du mitt namn på listan .. som nummer 2.

    Nu tar vi oss en gröna ...
    Godnatt!!

    SvaraRadera
  7. Nä, du luras. Jag har kollar på listan nu. Den ligger framför mig. Du har inte skrivit på. Det är för övrigt MIN lista. Skriv en EGEN! ;)

    SvaraRadera
  8. Vafför?
    Vafför inte samarbeta över kommungränserna??
    Vore inte det kul att ha lite namnunderskrifter från Öfvre??

    SvaraRadera
  9. Som den wassersprinkler jag är så måste jag påpeka att vi teoretiskt sett skulle kunna samarbeta över STADSDELSGRÄNSERNA. Tro det eller ej men vi härute på landet ingår i Stockholms kommun/stad. Hemska tanke, va?!

    Nä vet du vad, skriv du en egen proteslista. Dassologer göra sig inte besvär med mina listor ;)

    SvaraRadera
  10. För mig är allt utanför Övres stadsmurar andra kommuner!!!

    Nåväl.
    Såg du inte filmen om Roy igår??
    Där kunde man klart och tydligt se resultatet när man jobbar i team.
    Men ordet team??
    Ingår kanske inte i din ordlista!!
    Team .. PAH!!

    SvaraRadera
  11. Nä, jag såge icke den; var den bra? "Team"? Vad är det för olag med ordet lag? Nä, såna däringa utrikiska ord får du behålla. PAH! Jag lagar listigt mina listor på egen hand. Jag har redan två namn; jag fick Martin att skriva på. ;)

    SvaraRadera
  12. Vadå utrikiska?
    Team är väl svenskt ff!!
    Lag är ju det man lägger gurkor i!!

    Bra!
    Kanon!!
    Försök få med han musselsoppan så är ni ju tre!!
    Jag har redan skrivit på en annan lista idag, för ett annat mycket bättre team!!

    SvaraRadera