05 februari 2008

Dagens Slas

Läste i en kommentar nära mig att han fronning läst Stig Claessons underbara bok "Efter oss syndafloden" och då passar det bra med ett citat från just den boken. Aldrig någonsin har det passat bättre med just ett citat av Slas och aldrig någonsin har det passat bättre med ett citat just från "Efter oss syndafloden" ...

"Jag har en gång hemma i Stockholm suttit vid bordet intill fyra av våra mycket begåvade författare och lyssnat på hur de talade om sin tid i Paris där de tydligen druckit märkesvin. De försökte ganska högljutt erinra sig det märke de föredrog när de drack rödvin.

Det var fyra unga och tveklöst mycket bra författare men när de diskuterat vinmärken ett tag så gick jag fram till dem och sa: Om ni kommer ihåg vad ni drack i Paris har ni ta mig fan inte varit i där.

Det var inte av elakhet jag sa det, det var snarare för att jag höll på att falla i gråt över deras självklara kännedom om årgångsviner. Och varför jag sa det vet jag inte, ingen av dem hade gjort mig något ont.

De är nu alla med all rätt berömda, men någonting i mig gör att jag knappast läser deras böcker. De har alla skrivit om Paris, men det enda jag känner igen är vissa gatunamn.
Jag vet att det är dumt av mig."




Andra bloggar om: , , , ,

10 kommentarer:

  1. "Hade jag inte vetat vem det var hade jag nog trott att han varit Gauleiter i Hitlerjugend. Men nu råkade han vara Svenolles bäste vän och jag tolererade honom därför. De var båda från Bromma och eftersom jag tyckte om Svenolle såg jag till att även acceptera Jan Myrdal."

    Har ringningarna släppt? Minnet, vettet och sansen har de återvänt?

    SvaraRadera
  2. Ja nu hör jag bara tystnaden, nu är jag svensk, men minnet? Vettet? Skansen? Nja ....

    SvaraRadera
  3. Nä, det var väl lite mycket att hoppas på...

    SvaraRadera
  4. Invaggad i falsk säkerhet!!

    SvaraRadera
  5. "Sov du så diskar jag" har jag läsit nu. Bekant? Köpte sekonderna lämnar ringen idag. Verkar bra.

    SvaraRadera
  6. Sov du så diskar jag är en finstämd men ack så tragisk historia!
    Sekonderna är bra!

    Är du svensk?
    Då vet du.
    Då vet du att Slas är bra!

    SvaraRadera
  7. Finstämd jo. Tragisk både ja och nej. Visst är det tragiskt att mänsker blir gamla och går bort från varandra men... Det är ju livet. Och döden. Å andra sidan var det ju en berättelse om två mänsker som hittade varandra sent i livet. Och det i sig är ju inte tragiskt.

    Ser fram emot sekonderna. J'vligt snyggt omslag.

    SvaraRadera
  8. Överens, mer sorglig än tragisk, men jag minns att när jag läste den insåg man att Slas är gammal och ...

    "En kärlekssaga som kunde blivit längre om inte ett ogint öde beslutat annorlunda. Och mot ett ogint öde som beslutat sätta sig på tvären slåss inte ens sexhundra beridna lansiärer med nån större framgång"

    Hans collage slår ju faktiskt Matisse ...
    Såg några som var/är med på utställningen i Kristinehamn som bara är för mycket!!

    SvaraRadera
  9. Jag går dock emellan med en av Arto Paasilinna. Är han bekant?

    SvaraRadera
  10. Paasilinna åffkårse, den galne finnen, han är ibland lysande.

    Jag tänkte faktiskt läsa om Sekonden och innan jag tar mig an Godnatt fröken Ann, som jag haft länge i bokhyllan, men inte velat läsa, för jag vet ju vad den handlar om och jag visste ju att han var riktigt dålig och kände att jag ville ha den kvar så länge som ...
    Men snart måste jag ...
    Sen hittade jag en bok idag med namnet "Åtta glas", 8 författare (bl.a. Claesson, Rådström, Alfredsson, Östergren) skriver berättelser för nöjes skull ...
    Kanske jag tar den innan det blir Godnatt för hon fröken Ann!

    SvaraRadera