20 januari 2008

Dagens Avlånga

Egentligen vore kanske rubriken "Dagens Avkortade" bättre, för det är egentligen vad det är. Detta är en avkortad version av det avlånga?? Eller rättare skrivet en kort del ur det avlånga.

Vad är då det avlånga? Jo det avlånga är en film från 1971, "Hur avlångt är egentligen detta land". Filmen är en resa genom ett sommartomt Sverige, en roadmovie skulle man skulle man kunna säga, där mästaren Stig Claesson skrev texten och Lasse Forsberg filmade.

- "Kommer man hem till dig och då är du inte hemma"

Jag hade den på en VHS-inspelning och efter viss möda och stort besvär och dagar med teknisk utbildning lyckades jag få över den på DVD.

När jag då rippat den och satt ihop delarna i iMovie, visade det sig att filmfilen blev 1,19 Gb stor och drygt 39 minuter lång och då backade YouTube, då ville dom inte vara med i publiceringsarbetet.

Skam den som ger sig. Mindre, men väl valda delar. Publiken kräfva detta :-)

Denna den första avkortade del , jo då, det kommer fler, var så säkra, börjar i Rimforsa och slutar i Hälsingeskogarna. Det är bara att följa de röda pilarna.

gåsen bio
presenterar
Hur avlångt är egentligen detta land (del av)




För den verklige vännen av film, kan jag meddela kort men koncist, att jag ska dela det avlånga i typ tre eller fyra delar och på så sätt hoppas jag kunna publicera den på Vimeo, som är lite vänligare mot stora filmfiler ... Men även Vimeo har ju sin begränsning. Varje vecka får man skicka upp 500 Mb, vilket innebär att det tar sin tid innan filmen som helhet finns till beskådan.

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

  1. Ett avlångt tack, ser fram emot resten!

    SvaraRadera
  2. Tack själv och det kommer, det kommer mera och det kommer mera ...

    SvaraRadera
  3. Hrmf... ja, lång var den inte, möjligen avlång. Det där med avsaknad av en väderkvarn att vila ögena på, precis så är det med din blogg tycker jag. Se det som kreativ kritik. ;)

    SvaraRadera
  4. Se det som en hemlighet, men i den högra kolumnen under "hyllar slas" finns den första delen av 3, det är ca. 13 minuter avlångt, avlångt värre och mer kommer.

    Märkligt att du just denna dag efterlyser väderkvarnar.
    Just denna dag då goosen för första gången nämner det öländska alvaret, kanske är det ett nytt span på gång?.
    Men det har ju inte du så mycket nytta av, du är ju mer för munväder än vädervindar :-)

    Konstigt att du inte såg det, jag trodde du dammsög efter bandynyheter ...

    SvaraRadera
  5. Alla ska vi väl ha våra väderkvarnar att slåss emot, i mitt fall är det gåsen. Ibland mitt i mina värsta drogrus passar han på att blåsa upp sig så han tycks mig vara en illasinnad Fokker då han alltså egentligen är en simpel gås....

    SvaraRadera
  6. Tror du förresten att du ska slippa mig genom att byta namn på bloggen??? Då var du dummare än jag trodde, din gås.

    SvaraRadera
  7. Hahahaha slippa dig.
    Hur kan du bara komma på en sån tanke.
    Slippa dig.
    Orsaken är betydligt enklare och mycket trovärdigare.
    Det är för alla mina internationella läsare som väntas anlända i samband med att VM i bandy börjar ...

    Följ bara de röda pilarna ..

    SvaraRadera
  8. "alla mina internationella läsare"?? "VM i bandy"???
    "de röda pilarna"????

    What in goose name are you snacking about?

    SvaraRadera
  9. Exakt, följ de röda pilarna, så kommer du till "Utsikten" och där blir det trängsel, för därifrån kan man se bandy-VM som avgörs i Moskva med början nu till helgen.
    Och då vet jag att många ryssar kommer på besök till goosen, för dom vet att han josephzohn kan man lita på, han kan bandy, han kan den ryska publiken och han kan tolka de ryska webbsändningarna .... :-)
    Så det var inte för att bli av med dig och jag hoppas inte att du känner dig utestängd bara för att jag (kanske bara tillfälligt) internationaliserat gåsen lite.
    Kanske man skulle slå till med гусына ???

    SvaraRadera