26 januari 2008

Dagens Konstrunda

Vetlanda är som det värsta Paris på 1920-talet. Vart man än sig i väderstrecken vänder så har man fullblodskonst framför sin konstnäsa! På ett avstånd lika långt som undertecknad orkar gå bjuds det just nu på tre kanonutställningar ..

På Vetlanda Museum är det dels konst av Gustaf Svensson, många mycket fina arbeten av denne strävsamme konstnär ...



.. dels en dockutställning med oerhört välgjorda dockor av Maria Åhrén, numera boende i Skirö.




I Konstföreningens hus har man en stor utställning med Reinhold Ljunggren, som är mycket sevärd. Oerhört finstämda oljemålningar från hans tid i Trosa, blandas med grafiska blad.



Andra bloggar om: , , ,

11 kommentarer:

  1. snygg ram på den sista ;)

    SvaraRadera
  2. Tavlan på Vetlanda påminner om den jag såg i Hässleby på matstället som drevs av släktingar!!

    SvaraRadera
  3. pef:
    Plus texten ...
    Har du läst vad det står ovanför dörren??
    "Utminutering"??
    Man var tvungen att gå in genom en dörr där det står Utminutering för att få ut sin sprit så att man kunde få supa sig redlös??
    Rena rama förnedringen för att få sig en minneslucka!!

    "Far jag kan inte få upp min kokosnöt ... men ramen den är fin ..."

    broder:
    Det var nog den duken dom blanda ner i maten, kan ICA så kunde dom i Mariannelund med omnejd!!
    Vi är väl alla lICA inför matlagen!
    Och vem kan lita på våran släkt :-)

    SvaraRadera
  4. Hm vilket ord va?! Vilken sed sen...

    SvaraRadera
  5. Kan det komma från "i parti och minut"??

    Spelar roll iofs, en sån skylt vill man inte vara med om att ta ner.
    För att inte tala om seden?
    Vem vill ha bort en sådan??

    SvaraRadera
  6. Oseden menar du då förstås?

    SvaraRadera
  7. Självklart menar jag det, vad menar jag med det, i Fablerna värld!!

    Utminutering, är inte det ett ord som mer passar hos urmakarna.
    - Är min klocka klar.
    - Nej, jag håller just på med att fixa till utminuteringen.

    SvaraRadera
  8. - Jahaja, det va bra, urmakarn! Ta ut den för jag vill att den ska gå på sekunden.

    SvaraRadera
  9. Här får stå i min butik och se kunderna gå, sa urmakarn!

    SvaraRadera
  10. "Sekunderna lämnar ringen" sa domar'n
    "Ut! min uterink, Ut! min uterink!!" skrek den tyskättade bandyplansägaren, innerligt trött på dess efterhängsenhet.

    SvaraRadera
  11. Jag tror mig inte ha satt min fot i det däringa köpcentrat "Ringen" så jag vet inte om kunderna har lämnat det än??

    Den tyskättade bandyplansägaren??
    Är det han Milton som spökar igen??

    SvaraRadera