11 oktober 2008

Dagens Backafallsdio

Hann knappt smälta auktionsvinsten.
Förrän han den gode.
Ronny den Gode.
Laddade ut en Voltare.
"Flicka från Backafall"
Från just "min LP" :)

gåsen bio
presenterar
Bröderna Volt - Flicka från Backafall



I mitt lager ...
Träjlern.
Filmen.
Flickan från Backafall, från 1953.
Regisserad av Bror Bügler.
Med Viola Sundblad och Sven Lindberg i dom ledande rollerna.

gåsen bio
presenterar
Flickan från Backafall - The Trailer



Bröderna Volt - Kultgruppen från Vetlanda ...
Bröderna Volt är kanske mest kända för att ha kompat Owe Thörnqvist och det var också han som döpte om gänget som tidigare hette The Firefly Men. 1965 var dom kompgrupp åt danske Rock-Finn och 1966 kompade dom Emile Ford.

Flicka från Backafall.
Musik: Gunnar Turesson
Text: Gabriel Jönsson

Flicka från Backafall briggen Tre Bröder,
kryssar ikväll i Karibiska sjön.
Medan en landvind från kusten i söder
stryker som Sunnan därhemma kring ön.
Luften är kryddad av tusende salvor
men jag ger bort dem varendaste en
mot att få vandra bland Backafalls malvor
allt medan månen går vakt över Hven

Vänta mig inte till sommaren Ellen,
då skall jag ännu ha linjen i Norr..
men när du står invid kyrkan om kvällen
tänk då att jag är en yr ollonborr
som utan lov tar en törn mot din tinning
och medan du med små händerna slår,
letar sig ner under bluslivets linning
allt medan månen i malvorna går



Sa jag TACK!!
RonnyDenGode.
Sa jag det??

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar