07 januari 2008

Dagens Avlånga

Hur avlångt är egentligen detta land?
Är det någon som vet?
Det jag vet är att det är namnet på en film.
En film av Lars Lennart Forsberg i samarbete med Slas.
En film om Sverige
Dom gjorde den 1970.
Jag har den på VHS.
Inte fan får jag videån att gå ihop med deveden!
Inte fan fick jag över den på DVD.
Inte fan går det att rippa en VHS?!

Men.
Bra är den.
Filmen alltså.
Underbar.
Underbart bra.
Claesson reser runt.
Han smyger i Smygehuk och happar i Haparanda.
Han berättar om Sverige och dess invånare ...

" - Här kommer man hem till dig,
men då är du inte hemma.
Då är du på Mallorca."


Det är som barn-TV, fast för vuxna

Förhoppningsvis kommer den i Minnenas television.
Weise fixar biffen.
Eller på det däringa "herligt modäna Essvete pläj"!
Play it Again Sam.
Nej visst ja.
Han är ju inte TV-chef längre.
Han Sam.
Men så vitt jag vet, så simmar han än.

Men kommer det gör den.
Filmen alltså.
Det måste den.
Så att vi får veta svaret.
Svaret på frågan.
Hur avlångt är egentligen detta land!

Fan att han dog.
Han Stig Claesson.
Skulle varit kul om dom gjort en uppföljare.
Hur avlångt är egentligen detta land (2).
Kanske det blivit avlångare med tiden?
Kanske dom har kommit hem.
Dom som var på Mallorca.
Det får vi aldrig veta.

Fan att han är död!
Rest in peace?
Vadå rest in peace?
Han har inte rest färdigt än.
Det kan inte vara sant!

Fan att han är död!

Andra bloggar om: , , ,

13 kommentarer:

  1. Men hallå, jag får ju bara ut ljudet, men det är klart vill du se min se min silverfärgade EuroLIne så ..

    Visst är det skönt att höra han Slas snacka men där går väl gränsen.

    Hörde honom idag på P1, i en jättefin intervju från 1992 om boken "Brev till en hembygdsgård".

    Vad är du expert på, frågade den lysande reportern?

    - "Jag är expert på att få tiden att gå", svarade Slas!!

    Går säkert att återhöra via webben. så lyssna på den först så ska göra mitt tekniska yttersta för att lösa "det avlånga" ....!!

    SvaraRadera
  2. Jag hörd'n, jag med. Men vaddå "bara ut ljudet"? Filma av TV:n!! Eller är TV:n trasig? eller ljudupptagningen på din filmkamera? Filma av TV:n!! ;D

    SvaraRadera
  3. Men jag får ju inte ut någon bild, varför då filma av TV:n.
    Du kan väl titta på din egen!

    Jag ska ta tag i det, men inte just nu, nu klistrar och lagar jag fönster till och på han Åbergs stora fasadmodell på stadsmuseet, men till helgen så ...

    SvaraRadera
  4. Ja ja klistra på du! skit i mig bara! ;)

    SvaraRadera
  5. Ctrl+V kanske skulle funka ...

    SvaraRadera
  6. Hur många gånger har man inte önskat att dator-logiken skulle fungerat i verkligheten?!

    SvaraRadera
  7. Exakt, tacka vet jag klassiskt trälim, Karlssons eller varför inte "Skollim" där kan man snacka om att klistra!

    SvaraRadera
  8. Björnklister, Karlssons klister och Slas, nu snackar vi ...

    SvaraRadera
  9. ...klassiker som fastnat.

    SvaraRadera
  10. .. med tungan i julens limstuga!

    SvaraRadera
  11. Hej, jag skulle så hemskt gärna se den här filmen, fick du till det att digitalisera den? jag såg första delen på vimeo och skulle älska att se resten! emilia.bergmark@gmail.com

    SvaraRadera