04 november 2008

Dagens Födelsedag

Året är 1964.
Owe Thörnqvist gås in i studion.
Med sig har han ...
Bröderna Volt.
Kultbandet från Vetlanda.
Vetlanda inte bara bandy!!

gåsen bio
presenterar
Födelsedagen



Sa jag det?
Sa jag att detta var inlägg nr. 6.800.
Sa jag jubileum???
Snacka om att fylla jämt.
Fylla jämt och ständigt!!


FÖDELSEDAGEN
Gavs ut på singel 1964 och EP 1965.
Omarbetning av Mats Bjerkes Personalmarsch. Mats Bjerke var byggmästare och majoritetsägare i skivbolaget Metronome. Han skulle fylla femtio år och Owe specialskrev låten till honom. Den gavs ut som en en-sidig singel i femtio ex. Finns på en LP, Från Rock'n'roll till twist och rariteter som fortfarande går att köpa.


Mot jubilaren framåt marsch!

Här kommer det en liten men en tapper bataljon
med konjak uppå fickan minst en liter per person
Vi övade i morse och sjöng rent varenda ton
men den som spela dragspel han blev full som en kanon

Vi vinglade till Byggmästaregatan klockan sju,
vi ringde på varenda dörr men där fanns inte du.
Och alla som vi väckte slängde sen igen en dörr,
så verserna och blommorna är kortare än förr.

Men nu ska vi be och få gratulera dig på födelsedagen (födelsedagen).
Nu ska du inte ligga där och dra dig i snarkofagen (i snarkofagen).
Här ska du få kaffekask och hälla innanför kragen (innanför kragen)
så du kommer i tagen och hoppar i hagen
och ut med bröstet, in med magen.
Nu ska vi be och få gratulera dig på födelsedagen (födelsedagen)

Hallå där, öppna dörr'n igen, va! Jamen, damen kan väl åtminstone öppna en liten springa? Så jag får tillbaka näsan... Jaså, inte de', nähä... Ja, hej då, grabbar! Hälsa Sven och gratulera från mig då!

Sen trava' vi till sommarstugan där du gömmer dig,
men många sprungo vilse uppå skogens mörka stig.
Som vilda elefanter utan karta och kompass
vi trampa ner en gärdsgård och ett gammalt utedass.

Vi skrämde upp en bonde och vi köpte några kor,
sen red vi i galopp mot sommarstället där du bor.
Den sista biten kräla vi och ålade och sam,
vi hurra' för den resan när vi äntligen kom fram.

Men, nu ska vi be och få gratulera dig på födelsedagen (födelsedagen)

Pang! Hoppsan, bössan var visst laddad! Stackars gumman, då! Ja, Sven, kära födelsedagsbarn! Som representant för jägarkamraterna vill jag härmed överräcka en dubbelbössa med specialpipor, en för drevkarlar och en för skogvaktare.Och så som sagt en extra pipa för gamla svärmödrar. Men den har ju, som vi hörde, redan smullit av. Men kärringen var ju gammal och gaggig. Fast du lär ju ha haft nytta av'na i gummiverkstan, Sven, som kombinerad domkraft och avbitartång, har jag hört. Och hon var ju både lite vriden och slängd i käften. Men, frid över hennes minne! Å andra sidan så ska vi ju alla den vägen vandra. Pang! Hoppsan, skogvaktarn! Gick det illa? Ta min näsduk här och bind om, så länge. Med dessa enkla hyllningsord vill jag bara salutera vår jubilar. Har ni förresten hört den där epsioden när Sven var och jaga i Jumkil första gången? Nä... Jo, då kom'en springande från skogen med bössa i högsta hugg och så ropa' han: Är Karin hemma? Ja. Är ungarna hemma, då? Ja. Och hembiträdet, är ho' 'emma, ho' å, då? Oh, herre Gud! Då har jag nog skjutit en älg!
Men, nu ska vi be och få gratulera dig på födelsedagen (födelsedagen)

Ett ögonblick, direktör'n... Nu ska jag be att få säga ett par ord till farsan. Grattis, farsan! Vill du ha en? Som din äldste son, åtminstone i den här stan, så vill jag passa på och säga några uppskattande ord om ditt generösa sinnelag. Fan, finns det inge mer och dricka? Ditt generösa sinnelag, jävla snåljåp!

Men, nu ska vi be och få gratulera dig på födelsedagen (födelsedagen)

Stopp, stopp, snälla sångkören och alltihopa, här.. Jag får väl säga: Tackar, tackar för alla vackra presänger som ni varit dumma nog att släpa hit. Jag har ju visserligen undanbett mig all oppvaktning i tidninga, vänligt men bestämt. Det blir ju ännasom billigare på så vis. Men jag visste ju att det skulle bli liksom en del gratis-skörd, så att säga... Se här, fyra pendyler, tre guldklockor, fem kilo gammalt silver. Alltid får man väl några öre för skräpet. Ja, nu ska jag väl berätta som det är. Det är så att igår så blev jag pensionerad, sålde våningen och sommarstugan. Nya ägaren kommer om en timme, så ni kan ju roa er tills dess. Det finns lite knäckebröd i skåpet. Och sen så flyger jag själv till Kanarion-öarna om en stund. Jag har köpt ett fint hus där så jag kommer aldrig mer tillbaka. Kajsa har åkt i förväg med pengarna, hon. Det blev över en halv miljon på insamlingslistan, som jag hade lagt ut. Jag ber att få tacka, tacka för allas egenhändiga namnteckningar. Att det var kamouflerade in-blanco-växlar ni skrev på, det upptäckte ni ju aldrig, som tur var. Fårskallar, hi,hi,hi,hi. Så nu ska jag be och få gratulera mig på födelsedagen min, hi, hi, hi.
Hurra, hurra, hurra, hurra!

Sa jag det.
Sa jag att några bilderna kom från han Thorstensson ...
Sa jag det?
Mer kommer ...

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Kvantitet OCH kvalitet är svårt att kombinera men du har lyckats rätt så bra.

    Du har väl gjort en papperskopia på alla 6.800? Vem vet om det finns datorer i framtiden...

    SvaraRadera
  2. jansson:
    Tack

    prix63:
    OCH!
    Man tackar!!
    Papperskopia?
    Självklart, det gör väl alla, alla ger väl ut sin blogg i bokform?? :)

    SvaraRadera