14 april 2010

Dagens Återbesök

Kände att jag var tvungen att göra ett återbesök ...


För någon vecka sedan ...
Undertecknad står på skolgården.
Det ringer.

- Hej, är detta Göran Josephzohn?
- Ja.
- Detta är XX från polisen på Södermalm, kan du prata?
- ?? .. Ja .. men om ni står nere på Järntorget och är på väg för att anhålla mig, så skulle det vara bra om ni kunde vänta lite .. skulle kanske inte se så bra ut för jag är skolgården och rastvaktar!!
- Nej, nej saken är den, att vi hittat en liten betongskulptur i en container. Den ser ut som en liten pojke .. och när vi gååglade runt lite så dyker ditt namn upp?? Du har lagt ut bilder på en liten pojke!!
- ??? Okej?? Menar du "Järnpojken"??
- ???
- En liten skulptur av en pojke som sitter hopkrupen?
- Ja det kan det nog vara ... Är det du som är skulptören??
- Nej, om det ändå vore så väl, skulptören heter Liss Eriksson.
- Vet du var man kan få tag i henne??
- ??? .. Nej tyvärr, han är död sedan typ många år ...
- ....???
- Men om det är den skulpturen, typ en gipsvariant, originalet kanske ... det har jag ju ingen aning om, då måste jag se ert fynd??!!
- Och du vet ingen annan skulptör, som kan ha gjort någon liknande??
- Svårt att svara på, när jag inte sett .. fyndet?? Men du skulle kunna ringa Roland Haeberlein, han är skulptör och känner en massa skulptörer, han skulle ju kunna komma till stationen och hjälpa er med identifieringen ..!! Tyvärr har jag inte hans telefonnummer, men kan man Gåggla kan man ju Enira ... H A E B E R L E I N!!
- Okej, tack för hjälpen.
- Tack själv!!
Häromdagen mötte jag Roland, men inte hade polisen ...
Så jag vet inte om mysteriet är löst eller olöst??

***

9 kommentarer:

  1. Ojoj lite vardagsspänning! Synd att de inte arresterade dig. :)

    SvaraRadera
  2. Det är nog inte för sent än :)
    Dom väntar nog bara på det riktiga tillfället!!

    SvaraRadera
  3. Arresterar dom dig kommer jag med fil och Pågens, lita på mig!

    Undrar vad som kommer upp om man googlar på mig....vågar inte kolla...

    SvaraRadera
  4. Tack, jag föredrar lättfil, bara så att du vet :)

    Det är nog lugnt .. :)

    SvaraRadera
  5. Jag tänker trotsa och bjuda på Norrskensfil, det enda som duger :-)

    SvaraRadera
  6. Nu skenar du nästan på järnvägssätt iväg ...

    SvaraRadera
  7. Jag vet, jag ska genast växla tillbaka på rätt spår. Tuuuuut!

    SvaraRadera