09 september 2008

Dagens Bunker

Läser i bladet om "Pärlan"
Honeckerbunkern.
45 kilometer från Berlin.
Härifrån skulle krigs- och partiledningen styra i händelse av krig.
Här skulle DDR-ledning överleva vid ett kärnvapenkrig.
Invigd 1983.
Bunkern som gjorde det kalla kriget iskallt??
"De visste att vi hade en bunker och kunde skjuta tillbaka.
Därför blev aldrig det kalla kriget hett"

Den stängdes för gott 1993.
Men under några månader är/var den ett av Berlins hetaste turistmål.
I slutet av oktober stängas för gott ... igen

Men på nätet.
Lär den vara tillgänglig längre än så.
Ta en tur ...
.. se upp för dörrarna dörrarna stängs ...






bunker5001.com


Andra bloggar om: , , , , , , ,

11 kommentarer:

  1. Håller du på eller ska du börja??
    Jag ser fram emot dagen K!

    SvaraRadera
  2. "K"?
    Nja, jag gav bort den till en fd vetlandabo faktiskt. ;)

    SvaraRadera
  3. K som Klar, färdig, vintrinsskåosmässig ...
    En f.d Vetlandabo???
    Vem, varför, hur, när ???

    SvaraRadera
  4. Hmm...

    a. han har anknytning till ett Vetanda-hus som vi talat om en gång
    b. tja, skämtsamt, därför att har ett möjligen ohälsosamt ;) förhållande till WW2 och Deutschniland
    c. från hand till hand
    d. i våras, om det nu ska vara så intressant ;)

    SvaraRadera
  5. PS. ...nämnes ej vid namn i detta forum. En ljusskygg varelse.

    SvaraRadera
  6. Nej, jag var inte så nyfiken som det kanske verkade, men huset måste väl vara det som är så Allers-vackert och går i en grön nyans :)
    Men det kan väl inte vara Göran???

    SvaraRadera
  7. Jo, det brukar väl anses som ett av de skönaste i stada.
    Nä, han lystrar inte till det vackra namnet. Bättre upp. Namne till mig faktiskt. Dock ej P-E. Du kanske är lite bekant med hans äldre bror men jag vet inte vad han heter (Vore lite konstigt om han heter Göran eftersom det borde orsakat en del missförstånd) ;)

    SvaraRadera
  8. Allt känns lite konstigt just nu!
    Du har fått en bunker från en i Vetlanda, samtidigt som en annan har köpt/fått skidor till ett flygplan från någon från samma stad??
    Fattar nada, vi var ju inte med i kriget och vem fasen kan ha haft landningstillstång i Grumlan.
    Skulle inte förvåna mig om Ungern vinner ikväll, när börjar bandy??
    Hjälp!!
    Att jag skulle känna någon i Vetlanda vore ofattbart iaf någon som vill kännas vid mig :)))

    SvaraRadera
  9. Är du läskunnig?
    Då vet du.
    Att du är ute och cyklar.
    Hjälplös är du.
    Läs om, gör rätt.
    Är du fortfarande lika hjälplös då så finns ingen räddning.
    Du kan då bara trösta dig med att Ungern vinner.

    :P

    SvaraRadera
  10. Du gav bort till en.
    Aha nu känns det petydligt lugnare och då talar jag inte bara för mig själv, för vad jag förstått så är hela innerstaden i Vetlanda just nu full av protesterande människor, vem f*n skänker bort våra militära hemligheter??
    Men nu kan dom gå hem.
    Gå hem med er nu luaj*vlar!!
    Gå hem :)

    SvaraRadera