03 september 2008

Dagens Gåsålågi

Gåsen



Det står en gås på vårt middagsbord
en skål med sås står bredvid den.
Ty det begås månget smaskigt mord
det ligger "Mårten" i tiden.
Men så gunås hjälper brännvinssåsen,
den grymme slaktarn han kan ej gå sen.
Upp snapsen slås
i gåsens krås.

Jag stoppat gåsen uti min buk
dess fjädrar kittlar i strupen.
Och fågeln blir utan vänner sjuk
jag ger den sällskap av supen.
Hur kan den kräva så många drycker,
jag grannens brännvin då genast knycker.
Jag dricker ur
och han blir sur.

Den feta gåsen sin hämnd då får
gås blir till gas uti magen.
Jag kastar upp i bordsdamens hår
det rinner ner på behagen.
Så slutar kräket den muntra kvällen,
och fjädern kittlar som på bordellen
vid hennes lår
då Helan går.

Författare: Jens A Gulin, Mattias Axelsson och Annika Svensson
Melodi: När månenvandrar

via D-Sektionens Sångarkiv

Tipstack han Fleur

2 kommentarer:

  1. Var en aning dyster gåsfest känns det som?

    SvaraRadera
  2. Kan du ge dig på.
    Det är inte utan att jag hellre firar jul eller går på kinakrogen och tar mig en sprängd anka, men "gåsen" har ju som motto att spegla verkilgheten :))

    SvaraRadera