07 september 2008

Dagens Åsa-Nisse

Dramatik, snabba bilar och spänning.
Film när den är som bäst ...
Å detta utan demonregissören Frisk.
Men Börje.
Börje Larsson han kunde han med.
Och.
Det var ytterst nära.
Hade bara Vetlandas flygplats blivit klar så.
Hade bara "Vet Landa" stått klar så ...

Nu fick det bli Bromma.

Gåsen bio
visar
Åsa-Nisse på Mallorca
(incl. Bromma Ärpårt)



Uppdaterat 10/9
Enligt välunderrättade flygkällor är planet Transairs DC-6B "Tommy Folke".


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

18 kommentarer:

  1. Opel.
    Opel Kapitän.
    En sexa på 90 hästar borgade för svindlande hastigheter, vilket märks i denna actionspäckade film. Bra kört!

    SvaraRadera
  2. Gäss ja såg det, efter din Opel-lektioner så .. :)))

    Men att den hade en "sexa på 90" det var nytt för :))

    hahahahaha underbart, underbart!!

    Synd bara att dom var tvungna att förlägga flygscenen utanför Vetlandas stadsgräns ;(.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte vad Harry Schein hade emot Åsa-Nisse? Det här är ju kultur av högsta dignitet....

    Har förresten lagt till din blogg under mina favoritlänkar.

    SvaraRadera
  4. Det blev nog mest en grej för han den gode Schein, en grej för att visa hur j*a kulturell han själv var!
    Hur kan man tycka annat än vad du uttrycker här och vad jag uttryckt ett anta gånger på den blogg, som du nu så vänligt lagt till bland dina favoriter.
    Jag trodde jag lagt dina bullentiner bland mina favoritbullentiner för länge sedan, jag har gjort det i tanken .. tydligen, men handlingen kom först nu :))

    SvaraRadera
  5. "Ring Bromma!"
    Tänk att jag betvivlade Börjes storhet!

    "Dåm e fö'ssenade men dåm kåmmöör."
    Pratade man verkligen så på den tiden eller var det bara på film som stockholmaren gjorde det?

    Å, härliga Bromma Ärpårt...

    SvaraRadera
  6. Nästa projekt är förstås: Bromma Ärpårt! Eller visst?

    SvaraRadera
  7. Så pratade dom det vet man ju man har ju sett Lorry.
    Tjena 87:an harru osså fått hiv??

    Projekt.
    Som modelleller??

    Börje "Nu större än någonsin" Larsson.
    Ring Bromma?
    Vore bättre att vi ringde Harry :)

    SvaraRadera
  8. Klart du måste göra Bromma-modeller!!

    Nog för att jag vet att du har direktkontakt åt andra hållet men numret till Harry har du det? Eller befinner han sig på de varma latituderna? För att han hatade Nisse då kanske?

    SvaraRadera
  9. Kanske man skulle ge sig på den där färgbutiken??

    Eller har du några bra idéer som är förfallna??

    Harr?
    Ring Lisas Massageinstitut på Sibyllegatan, hon har numret!!

    SvaraRadera
  10. Den vore nåt den och du har ju gamm'bild på den dessutom.

    SvaraRadera
  11. Wollen sehen können.
    Idag var jag hos högsta socialchefen nånting, som jag träffade på festen, för att kolla in en del filmkameror som kanske blivt över ??

    Han köpte in Saga-biografen i Vetlanda för många år sedan, när han var chef ute i Högdalen, den hade den nya kvinnliga chefen tydligen monterat ner?
    Hon gillar tydligen inte vare sig Tati eller Åsa-Nisse??

    Ingen vet riktigt var den tagit vägen??
    Förhoppningsvis hittar man den och då köper jag tillbaka den och om detta går i lås kanske det vore läge att fortsätta på tanken att bygga ett antal gamla biografer, Alvik, Norrtälje m.fl.

    SvaraRadera
  12. Vad är det du säger? Har dom supit bort en hel biograf?!

    SvaraRadera
  13. Så är det där uppe i toppen på Högdalen??
    När vi vanliga super skallen av oss så super dom bort hela biografer!!

    SvaraRadera
  14. Vad hände med Upplanda International då?

    För övrigt har jag i min ägo tvänne skidor tillhörande ett styck flygplan Klemm 35 som runt 1950 ägdes av två bröder i Vetlanda

    SvaraRadera
  15. Nesse & Klabbis åker med Transairs DC-6B "Tommy Folke"

    http://www.transairsweden.com/Flygplan/BDM.html

    SvaraRadera
  16. fred:
    Upplanda International?? :)
    Blev väl inget mer än planer, jag minns att det var lite snack om en flygplats, men minns inte om den gick under arbetsnamnet Upplanda Int.??

    Bröder i Vetlanda brukar ha det mesta men att dom skulle ha Klemmskidor det hade jag ingen aning om!!

    Har ju hittat till din blogg via han farbrorn och sett dina stora kunskaper när det gäller flyg och flygplan.
    Kul när faktabanken om Åsa-Nisse fylls på!

    SvaraRadera
  17. Men det var ju på någon åker invid Upplanda - tror att ridhuset i Vetlanda ligger breve' - som man flög då o då med småplan på 40-, 50- och lite på 60-talet. Och på Grumlans sjöis förståss...

    Sedan, runt 1970, fanns planer på ett flygfält i Björkeby. Av det bidde det som bekant inget.


    En får tacke Sidden som sammfört oss :D

    SvaraRadera
  18. Så var det du kan ditt Vetlanda eller är det flyget du kan :))
    Björkeby?
    Flygplats??
    Det har jag inget minne av!
    Men det är säkert helt riktigt.
    Det jag minns är att planer fanns ...

    SvaraRadera