01 september 2008

Dagens Återvändare

Svenska Mosskulturföreningens huvudbyggnad.
Den låg i Jönköping.
Exakt där Per Brahegymnasiet idag ligger.
Modellen har varit utlånad.
Den har fått agera "RosenPerssons Slott".
På Korsberga Kulturcentrum.
En roll som den klarade galant.

Igår kom den hem igen. (Tack "syndarn")
Tisdagen den 9 september ska den vara sig själv igen.
Då ska den nästan vara hemma på mammas gata :)
Då blir det uppträde på "akademiens" årsmöte.
Mossning, mossning!!



Det var nådens mossår 2002.
Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien.
Ville ha en modell av anläggningen i Jönköping.
Förutom den grandiosa huvudbyggnaden ...
.. drygt åttahundra små plantor ...
.. i skala 1:100.
Sa jag puh ..
Jag minns det som igår.





Till utställningen i Eskilstuna.
Året efter.
Behövde jag "ett gult hus".
Sagt och gjort.
Nu i skala 1:22,5 ...



Taken då?
Dasstaken??
Presenterna!!
Jo då.
Liksom i princip så ...


Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

  1. Jag måste få berömma dessa husbyggen. Fantastiska!
    Pillgöra med tålamod är en konst.

    Aldrig funderat på en bensinstation? Bygger du på begäran?
    Skulle vara snyggt med en Koppartrans eller Caltex i bokhyllan bredvid bilarna.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Tack!
    Tålamod är en dygd sa flickan i baksätet på en Plymouth, eller??

    Bensinmackar??
    Har byggt några stycken, har kvar en gammal GULF, en ESSO från Smålands Farstorp, en CALTEX från Trosa, (utan apropå ovanstående), Johan Martin Karlssons ESSO-mack i Baggå, känd från K-märkt!!

    Har haft en liten Koppartrans från Gotland, den berömda macken i Rabbarshede också från K-märkt, samt GULF-macken i Rö, dessa är dock sålda!!

    Skalan är 1:22,5, vilket funkar till bilar i skala 1:18 är bilarna i skala 1:24 kan dom (bilarna) kännas en aning stora!

    Det är sällan jag bygger på begäran, men om det är snygga förlagor och personerna som önskar är trevliga!!, så hör av dig :)) ...

    SvaraRadera
  3. Ha, det är med andra ord ingen idé att jag kommer med skamliga förslag!
    Finfina byggen var det hur som helst!

    SvaraRadera
  4. Alla förslag mottages, en del vänligt en del bestämt, har du något som du skulle vilja ha som modell??
    Hon den fin fin flickan från Landskrona kan jag inte bygga :), butt har du nåt annat så skjutt man skjutt!!

    SvaraRadera
  5. Jag ska bara spara undan ett konstnärsarvode och skaffa bygglov sen kommer de skamliga förslagen.

    SvaraRadera
  6. Skamligt undansparande förhöjer livet!!

    SvaraRadera