05 januari 2008

Slas är död.

Stig "Slas" Claesson är död.
Författaren och konstnären Stig Claesson är död.
Signaturen Slas är död!
Nu är hans vandring i solen över.
Vandringen på jorden är över.
Vandringen bland orden är över.
Min stora författarfavorit är borta.
Ofattbart.
Ofattbart är också hur stor han var.
Han var?
Han är.
Han är och han kommer alltid att vara.
Nu ska jag ta ner den från hyllan igen.
Supportern.
Dags att läsa om den.

God natt herr Slas.
Sov du så diskar jag.

Sekonderna lämnar ringen ...

Tack för allt.

Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

  1. Slas var en äkta konstnär vars stil påverekade t ex Lasse åberg, men kom ihåg att Slas är oroginalet!

    SvaraRadera
  2. Tack Broder!
    Har läst dina inlägg om gårdagens
    match, samt hyllningen av Slas.
    När jag själv för ett antal år sedan, hade mitt "Galleri Småland"
    på Österlånggatan, (det var väl där
    du och jag föresten träffades i vuxen ålder?)
    Besökte jag varje kväll Bistron tvärs över gatan, förutom utmärkt mat var denna lokal en liten oas för lite udda människor. Poeter
    författare, filosofer och under dessa år även en konsthandlare.
    Det var under denna tid jag hade
    lyckan att få häve en bägare samt
    utbyta lite tankar om livets vesäntligheter med "luen".
    Därför: Idag ägnar inte jag mig åt
    så världsliga saker som att analysera Julgrisar och varför ränderna aldrig går ur dessa.
    Det blir istället mellankoli,
    och efter alla hävda öl kanske
    även en tår framåt kvällen.
    Jag säger som han världsmedborgaren från Brahe gatan
    Tack för allt.

    m.m.
    Så jag

    SvaraRadera
  3. anonym:
    Slas är och kommer alltid att vara originalet och som väl är har jag nästan alla hans böcker ...

    konsthandlarn:
    Tack själv broder.
    Nu glömmer vi supportrar alla randiga jul- och polkagrisar, nu glömmer vi gårdagens match, vi har uttryckt vad vi tycker och känner.
    Vi lägger den till handlingarna!
    Shit happens och shit gås, sa dazzålågen.
    Idag får vi istället läsa några underfundiga kapitel ur Supportern.

    //PS
    Hörde av den gamle att tavlan och ramen nu fanns i kvarteret Korea!
    Tackar!!

    SvaraRadera
  4. Tråkigt med han Slasen. Min generation (om jag nu kan tala om och för dom andra) har han lämnat ett oåterkalleligt intryck på genom sin omisskänliga stämma och illustrationer i diverse kortfilmer i barn-tv:n. Till dem hyste iaf jag en hatkärlek. Tråkiga men fascinerande på någe vis, som är lätt att se idag. Nåväl, en bokskatt har han lämnat efter sig sig - och det är inte det sämsta!

    SvaraRadera
  5. Vi ska ju alla den vägen vandra och nu kan han ju fråga han Gud varför han skapat döden ...

    För att inte nämna han bildkonstnären Claesson.
    Han som med ett streck skapade det som andra får hålla på att måla i åratal ...

    SvaraRadera
  6. Lika förvånad över en bortgång!
    Nu senast Slas.
    Mycket riktigt som andra inlägg sagt "Orginalet!
    Slas har varit med,hela barndommen , hela Unfgdomen . Det vuxna livet har han skänkt mig böcker som jag slukat! Bilder vars enkelhet jag beundrat!

    SvaraRadera
  7. nisselewa:
    Man blir faktiskt alltid lika förvånad och även om jag hörde ryktas om att han var väldigt dålig, så kommer chocken iaf.

    Och vi är helt överens, för mig är/var han oerhört stor på alla möjliga vis.

    SvaraRadera