05 januari 2008

Dagens Sanning

När jag satt här långt från den underbara bandyarenan Tjustkulle och följde matchen mellan VBK och SAIK via Radiosportens specialbandysändning på webben och förbundets matchblogg, var jag helt övertygad om att resultatet var rättvist. Det var nog som så att det var Sandviken som hade farten, tänkte jag. Det blir nog svårt att rå på dom svarta denna afton. Är det några som tar dom andra av bara farten så är det nog SAIK, tänkte jag. 3-0 i halvtid till bortalaget var inget jag diskuterade, inte ens med mig själv. Två straffar och 35 minuter på botbänken för di gule visade ju klart och tydligt att VBK inte hängde med. Och den viktiga matchen i matchen mellan Magnus och Magnus verkade avgjord redan i den sjätte minuten då deras Magnus gjorde mål på straff medan våran Magnus fick sitta på straffbänken. Sånt är livet, sjöng Anita Lindblom.

I den andra halvleken hände visserligen det som man bara kan hoppas på som supporter, oavsett om man står på huvudläktarn eller om man ligger i huvudsoffan. Laget i ens hjärta började röra på sig, dom började få upp farten. Av med skridskoskydden, skrek tränarparet och monstertruppen hade bara att lyda. Måljinglarna från Radiosporten ljöd helt plötsligt mer gult på någé vis!! 1-4 blev snabbt 3-4, 3-5 blev direkt 4-5. PG gör mål på varenda hörna! Hoppas han förbundskapten Jakobsson är på plats, vilket han med all säkerhet var, han är ju SAIK:are :-). Men visst vore det kul om världens bäste halv fick en plats i VM-truppen!

Nåväl, när domaren blåser av matchen och det förhatliga slutresultatet 4-7 lyser emot Kullen Fans i bandynattens sken och samma förhatliga slutresultat basuneras ut via radion och samma förhatliga sifferslut blinkar på Goalwire, var jag helt övertygad om att segern var rättvis. Det var en odiskutabel förlust, tänkte jag och ingen kan skämmas över att förlora mot ett bättre lag, som han tränare Johansson uttryckte det efter förlusten mot Broberg!

Samma känsla tar jag med mig när jag lämnar bandysoffan för att dränka sorgen med några pilsner på den lokala. Detta ögonblick måste i princip ha varit samma ögonblick som världen via webben fick reda på, att den störste nu somnat in. Snacka om dubbelsorg, vilken tur sa polaren Per, att tankarna var fulla! Och om dom bara haft "Ugnstekt gädda" på menyn, hade jag med all säkerhet redan vid bardisken förstått att det inte bara var för att VBK förlorat, som världen var i sorg!

Nåväl tillbaka till verkligheten, tillbaka till en verklighet utan Slas, tillbaka till bandyverkligheten. I verkligheten var allt en konspiration! I verkligheten, på Kullens isyta, var allt tvärtom. Tvärtom mot vad radioreportern hade berättat om. Tvärtom mot vad förbundets matchblogg hade fått mig att tro.

I verkligheten, långt från Radiosporten, långt från bandyförbundet var VBK det bättre laget. I verklighetens bandyvärld var det ingen rättvis seger. I verkligheten, på isen, på Kullen, var det vi som hade spelet, det var vi som hade farten. Det var vi som skulle vunnit! Om vi bara haft ett giftigare anfallsspel den här aftonen. Om bara ...

.. så kommer vi då slutligen till det som verkligen avgjorde matchen. Till slut kommer vi då till det som vare sig Radiosporten eller bandyförbundet upplyste mig om. Tyvärr var det inte vårat uddlösa anfallsspel, som var den för kvällen mest avgörande bandyfaktorn. Jag skriver tyvärr, för det som hände på Kullen, är bland det tristaste jag vet som supporter och bandyvän. Det som hände igår kväll på Kullen, det som hände långt ifrån min bandysoffa är sånt som man inte tror ska hända, inte ens i Harrisburg. Det är sånt som inte får hända inte ens i Harrisburg och absolut inte på Tjustkulle.

Tyvärr var det en randig trio, som avgjorde matchen. Tyvärr verkar det ha varit så. Tyvärr verkar det som om domarna avgjorde matchen till Sandvikens fördel. Straffar om inte var straffar. Felaktiga och missade avblåsningar i avgörande lägen. Surt sa räven, men fakta är fakta och fakta är att domare har en benägenhet att blåsa till topplagens fördel. Såsom i himmelen, så ock på isen. Jag ska inte trötta ut er med fakta. Men fakta är fakta och det kan ni läsa här och där. Jag kan bara konstatera.

Jag kan bara konstatera att domarna blåste både mig i soffan och hemmapubliken på bandykonfekten. Jävla polkagrisar!

boomp3.com

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar