16 november 2006

... gås BAOB (Bägglady)

B
Bägglady (bäggläjdi), är ett typiskt för bandyn kärleksfullt namn på de kvinnliga åskådarna på bandyläktarna som vänligt men bestämt vågar vägra bandyportföljen och istället väljer att ha sitt bandykaffe i en s.k. "bägg".
Ordet bägg har troligtvis sitt ursprung i Nollberga, serien som skapades av alla bandyentusiasters favoritkonstnär Ulf Lundkvist. Ordet var under många år bortglömt och det var endast runt de stora bandyarenorna som man då och då kunde höra det. Men helt plötsligt dök det upp på en av de populäraste svenska bloggarna och numera kan man höra det både här och där.

Bandylexikon - BAOB ... bandylexikon.tk/

"BAOB - Det lilla lexikonet, med det stora innehållet"

"BAOB - På nätet sedan oktober 2005"

13 kommentarer:

  1. Du är ond MrJ, alltigenom ond!!! Jag har ju sagt att jag hade mitt bandykaffe i en HELT korrekt bandyportfölj den enda och sista gång jag bevistade en bandymatch (heter det så?). Jag är medveten om att jag inte kan uppvisa några bildbevis (men jag kan tillverka) och att du av någon anledning vägrar att tro på mitt ord. Jag ställde i helt ärligt uppsåt den ödmjuka frågan om det i brist på bandyportföljer , i värsta fall, inte kunde tänkas att en "bandybägg" kunde räknas som ett gångbart alternativ. Men du MrJ väljer att förolämpa en annan och på så sätt tvinga dig själv att ställa dig på Tegelbacken igen! Jag kan bara konstatera att det här var väldigt tråkigt efter att vi till och med rökt fredspipa 100.000-festen och allt. Men nu har du allt osnyggat i det Djurgårdsblåa skåpet! Jag kräver satisfaktion!

    SvaraRadera
  2. p-e:
    Kommentering oflödig.
    Duellen antagen i, jag vet inte i vilken ordning.
    Oc som vanligt
    Bestäm dag,
    Bestäm tid!
    Jag hittar dit ...

    SvaraRadera
  3. Vi möts vid koppartälten 05.00 imorgon!! Du kommer bägga om nåd!

    SvaraRadera
  4. p-e:
    Koppartälten.
    Förstår att du skriver i pluralis.
    Du lär inte dyka upp och kommer senda att skylla på att jag var vid fel tält!
    Men jag är van vid camping och kommer att täcka upp all tre !!!

    SvaraRadera
  5. Jaha, och var var du den här gången då??!!!

    SvaraRadera
  6. fronning:
    Jag stod där i morgondimman.
    Jag hörde och såg vilddjuren ryta runt hörnet.
    Klockan slog 05:00 i det gamla klocktornet.
    Jag väntade.
    Och väntade.
    Men vid pass 05.23 gav jag upp.

    SvaraRadera
  7. Ha! Nu försöker du skylla på dimma också!! Snart gör du som SL - skyller på "hala spår" och "elaka löv"!!

    SvaraRadera
  8. p-e:
    Jag skyller på?
    Jag behöver väl inte skylla på något.
    Jag var ju där!
    Såg ingen dimma.
    Såg bara imman på glaset.
    Men du.
    Du var inte där.
    Det kan jag löva dig!
    Men imorgon ...

    Wordverification:fronningärenfegis

    SvaraRadera
  9. Löva mig?!! Det ska du ge blanka faan i! Men's du stod i dimman och immade ner glas - vart det vete gudarna - så stod en annan i rök och damm vid koppartälten med bäggen full av vapen, redo för strid. Det är dagsens sanning (för det har jag läst i Expressen)!

    Wv: MRJÄRSMÅLÄNNING!HAHAHA!

    SvaraRadera
  10. fronning:
    Det finns tre tält.
    Ett till vänster, ett i mitten och ett till höger om kommer från stan och ett till höger, ett i mitten och ett till vänster om man kommer från Fjärlishuset.
    Du stod inte vid något av dom.
    hade du stååt där, då hade jag sett din j-a BÄGG!

    Det kan du skriva till den däringa Expressen.

    WV:fR0nNiNgLjuGeR

    SvaraRadera
  11. Jo, hade DU varit där hade du sett min FETBÄGG FULL MED VAPEN!

    Wv: SMÅLÄNNINGHAHAHA!

    SvaraRadera
  12. fronning:
    Var det systempåsen som låg vid det vänstra tältet som du kallar din BÄGG?

    WV: FRONNINGÄRENFEGJ*ABÄGGLADY

    SvaraRadera
  13. WV: MRJSKAMINSANNALLTIDHASISTAORDET

    SvaraRadera